Summa sidvisningar

tisdag 3 januari 2012

En skriftlig anmärkning

Bästa och Ärade Vädergudar

Jag har som ordförande i föreningen "Mindre lek- Mera Mamma" fått i uppdag å styrelsens vägar rikta offentlig och skriftligt kritik mot det omväxlande vädret vi i vår nejd haft på sistone.

Vi är i detta nu rätt många i vår förening, som bildats med anledning av att vi vågar stå upp för det faktum att vi inte leker så bra med våra barn, vi önskar ej av fri vilja ligga på golvet och leka välregisserade lekar, och om vid tvång så leker vi högst halvtimmen, då räcker det.
Vårt slagord är : "Jag är ingen lektant, bara en förbaskat bra mamma". Vi älskar våra barn över allt annat och ställer upp för dem i vått och torrt,vi ger många kramar, sitter med läxor, ordnar och fixar, tar gärna barnen i famn för en stillsam pratstund även högläsning uppskattas även av oss, men vi vill helst inte leka, har ej fantasin eller barnasinnet så pass intakt mera att det kommer sig naturligt. Vi uppmuntrar gärna lek med andra barn, helst hemma hos komipsen, vi skjutsar och hämtar gärna, men undviker till varje pris att själv bli indragna i en lek.

Nu har dagens väder vållat problem hemma hos alla medlemmar i vår förening och då tyckte vi botten var nådd. Den myckna snön var ett plus, tyckte vi i föreningen för då kommer en massa snö som barnen sysselsätter sig rätt bra själv med. Men dagens varmare väder bidrog till detta förargliga "blidväder" vilket innebär snögubbe- snöhunds, och snökojebyggande... och DÅÅ blir man indragen i den ena leken efter den andra. Och det var verkligen just så förargligt skönt och behagligt väder ute så man kunde inte ens skylla på att man inte kan komma för det är för kallt. Nej, på med ute byxorna bara ..Huvadådi... Värsta vädret...med formbar snö... man blir ju VÅT. Och jag talar för alla i föreningen då jag säger att DET tycker vi INTE om! Man har rullat kanske två ordentliga bollar snö till en snöborg och du är genomvåt, byxorna är våta, och för att inte tala om vantarna. Man vill ju fara in efter den första snögubben... men nej... då ska man ju bygga hela familjen inte bara en gubbe. Jyst så..! Hade ni fortsatt det kalla vädret hade en snöbolle inte gått att forma och man hade fått avlägsna sig tidigare och blivit mycket mindre våt än idag. Vi kommer att fakturera er för den ökade energin i värme som behövts för torkning av så mycken våta klädesplagg, efter enhälligt beslut på föreningens extra inkallade krismöte tidigare ikväll.

Vi mammor som gillar att vara inne, helst donande med nåt eget, vill rikta vår varmaste bön till Eder att vädret skulle kunna bli lite kallare för att minska vårt obehag av egnavåta kläder. Inget vidare obehag finnes för barnens våta kläder så länge de leker själv.
Med önskan om beaktande av vår vädjan inför planeringen av kommande väder.Vi gillar kallt väder, riktigt kallt, snöbolls-oformbart väder, torrare kyla, men ändå så att barnen kan sysselsätta sig mest på egen hand ute.

Vi i föreningen fortätter vårt arbete och kan vidhålla att vi följer med resulatet av vår vädjan och påminner er om att vi är snara att klaga.

Trots det förhoppning till Eder om en fortsatt trevlig dag

Med vänlig hälsning
Annika Johnson,

Ordförande för föreningen
"Mindre lek-Mera Mamma"

4 kommentarer:

  1. *viskar* Å jag som tycker det ska bli så roligt att få bygga snögubbar igen och åka pulka m.m... Men det kan ju förstås hända att jag ändrar åsikt efter att ha byggt några gubbar ;) / Sara

    SvaraRadera
  2. Jag kan skriva under allt detdär du skrev, men sen kommer ett men....jag har förändrats sen jag blev farmor. Plötsligt är det roligt att leka med barnbarnen och allt som var jobbigt förr är nu plötsligt roligt, eller gör det samma(t.ex våta vantar) Njut du/ni av att vara dendär förbaskade bra mammor. Det är just de som behövs. Allt har sin tid men kärleken är för evigt....säger en farmor

    SvaraRadera
  3. Jag kan förstå...Farmor.... att man börja tycka att det är roligt att igen leka med barnbarnen... och till det har jag även en analys:
    Det börjar man tycka för att det är en begränsad tid.... Barnbarnen är hos er ...kanske så länge föräldrarna donar med annat eller så kommer de en eftermiddagsstund... ni ser ett början på varandet och även ett slut... Då skulle jag också kunna leka för brinnkära livet... om jag vet att jag får sluta kl 16:00.. men med egna barn får man räkna med att leka...och leka...och leka.... hur länge som helst... deras uthållighet på lek är det ingen hejd på... Jag älskar mitt barn och fortsätter vara en "förbaskat" bra mamma men jag kan ärligt säga att jag aldrig varit bra på att leka... faktist aldrig... kanske då min dotter var i 1 års åldern då man kunde fara ut och se på träd och stenar och fåglar och sånt...det krävdes inte så mycket fantasi då... det kan man bra göra men när man ska leka sjörövare, detektiver, eller annat regisserat tycker jag det bara är jobbigt. Därför är det så bra med alla farmödrar och mormödrar som vill leka en "begränsad" tid.. och tycker det är roligt. Tacka Gud för dem! Det ger oss i föreningen tid att dona med "mamma-grejs"... och det tycker vi om! :) Kram till dig "Farmor"!

    Och till dig Sara.... Du kommer att få bygga många...MÅNGA snögubbar och bli så genomvåt att det tar flera dagar förrän kläderna torkar.... och till pulka rännande kan jag säga att det går bra att åka neråt... men man ska UPP igen sen... och DET är jobbigt!
    Du blir säkert en kanon-mamma!

    SvaraRadera