Summa sidvisningar

lördag 26 november 2011

Kommer du och dansar... med mig...?

Jahaa... andra försöket då... Jag hade skrivit ett helt inlägg med djupa tankar och funderingar för nån timme sedan och sen tryckte jag på fel knapp och alltihop förvann... sen fick det va... orkade inte börja skriva igen men nu tänkte jag ta nya tag innnan läggdax.

Jag börjar med att önska er God Lillajul allihopa... I fjol på lillajul var jag bortrest så det var extra roligt iår att få fira hemma med familjen. Dagen började med den traditionella julöppningen här i stan. Hantverkaremarknad på Normens skola.... Hittade lite av varje... tyckte inte mig ha råd med allt fint jag såg men jag kom hem med en kärve åt fåglarna som vi sätter ut på julafton och så understödde jag helt enligt tradition musiklekis som sålde bakverk. Pengarna kommer till nytta kan jag intyga. Min dotter är inte med iår men har varit och de lär sig mycket där....Sen hittade jag alldeles underbara handtillverkade ljus gjorda här i Soklot av en som gör dem hemma i sitt garage.... ljus som brinner länge och inte rinner... alldeles underbara ljus, köpte två ljus till julen och lite tvålar som hon också tillverkar. Kan varmt rekommenderas om nån har julklapps idetorka. "Hildas homemade"...
De hade också risgrynsgröt som man fick äta på torget... men kön var hur lång som helt och med tanke på de hårda vindarna som varit idag var det inte värt det så jag och Emma åkte hem istället och åt något som man fick sitta inne i värmen och äta.
Sen blev det till en promenad med hunden i skogen...med hem följde lite lingonris som nu pryder min adventsljusstake. Friska vindar och riktigt skönt att vara ute... solen sken vackert en stund idag så jag passade på att tanka lite D-vitamin.
Kvällen tillbringades med familjen , hade en liten skinka i ugnen idag så den åt vi med potatis och en helt underbar sås till. Lillajultomten hade traditionsenligt lämnat något paket på trappan till min dotters glädje som hade lagt ut lite mat på trappan med julklapps önskelistan under tallriken...som vanligt var listan borta och gröten uppäten en stund senare... mycket märkligt... "The wonders of christmas"... Ännu märkligare var det att han visste att jag tycker mycket bättre om Paradis askarna ( gula boxen) i stället för den röda Alladin chokladen... hur vet han det?? Märkligt!

Såå uppdatering på gårdagskvällen.... som många kanske varit nyfiken på eftersom så många kollat min blogg idag... kan jag tänka mig. ... Ok utslaget är denna... Det var riktigt roligt! Trevlig samvaro, vi var förvisso inte det enda sällskapet på plats... En massa andra företag hade hittat till Jugendsalen igår för en stunds samvaro och god mat. Maten ...ja... den var riktigt bra ... Skinkan var så där på gränsen men fiskbordet drog upp poängen rejält så man kan ju säga att det var bra... Jag kom att tänka på då man satt och åt ... och tog obegränsat med mat och man åt sig mer än mätt att man egentligen är priviligerad att få ha det så bra... överflöd av mat... Och egentligen för bra. Det finns många familjer som kämpar för sitt dagliga bröd och så har man förmånen att få äta julbord... en massa alternativ som är ett "måste av all sill och kallrökt och knackkorv och skinka och alla möjliga rullader... och ve den som inte hittar just sin favoritmarinerade sill på julbordet.. Och sen vilken mat som går till spillo som lämnar kvar... som kanske kastas.. vilket slöseri egentligen... Nåja det borde man ju inte tänka då man ska ha trevligt men tanken slog mig ändå igår....
Underhållningen efter maten bestod i ett lokalt band som spelade helt underbara covers... "Trenchcoat"... Jätte härligt band med en alldeles härlig solist och deras låtval hade inga bottennnapp... Vi var alla upp och skakade rumppan...nog för att vi jobbar med just det dagligen också... rumppan alltså... alltså inte egen.... men andras... nåja...hmmm ni vet... Det var roligt att umgås i annat sammanhang menar jag... och jag satt där efter maten och tittade på alla och tanken slog mig hur mycket jag tycker om dem alla. Vi är ett gäng väldigt olika till sättet men alla har den egenskapen som kompetterar den andra... Jag har ett härligt gäng jobbarkompisar.
Emellanåt kom de lugna låtarna och de tycker jag inte riktig om... då kommer dansens tid och nu kommer en känslig grej till varför jag inte tycker om dem...Jag har ALDRIG blivit uppbjuden av någon EVER! Då räknar jag inte Johan för visst bjöd han upp mig när vi var ut på danser förr men så där annars... bara för en dans har aldrig någon velat dansa med mig... aldrig någonsin... allt sedan konventens tid i högstadiet har alla mina bordsgrannar blivit uppbjudna men aldrig jag.... kanske är det så att jag ínte har utseendet till det men det är synd tycker jag... jag skulle också vilja dansa någongång... och bli uppbjuden till en dans... är det för mycket begärt. Nåja... liten parentes är att det var faktist en som bjöd upp mig i slutet av kvällen men då tackade jag faktist nej.... grejen som är sorgligt med oss som lämnas kvar är att man blir en "sluskmagnet"... Alla de som fått för mycket under hatten bjuder upp de stackarna som ingen velat ha... och jag vet ej om han hållts stående hela låten ut så honom räknar jag inte heller... Jag hoppas jag får uppleva att någon bjuder upp mig någongång så jag får dansa en dans... bara en dans... med en inte överförfriskad man som bjudit upp mig för att jag ser trevlig ut... hmm kanske min morbror kan bjuda upp mig någongång... bara för en dans... jag får väl hoppas på det...
Vad är då en dans på slottet alldeles ...dötrist och tråkig... och alldeles...alldeles underbar...

3 kommentarer:

  1. Jultomten verkar veta allt han....

    Inte för att märka ord men....tryckte på fel knapp och allt försvann....trodde inte det gick med din supersäkra dator :P

    SvaraRadera
  2. "The wonders of christmas"... det finns en urskön låt jag varmt rekommenderar som heter "The Magic of Christmas Time" som Tommy Emmanuel spelar på akustisk gitarr. Sök upp den på Spotify...

    Du gillar väl i och för sig mest såna sånger du kan stämma in i texten med mest, men den är en skön instrumental låt i vilket fall som helst. Kanske du kan bjuda upp Johan till dans eller nåt sånt...

    SvaraRadera
  3. Haha Tommy... Det var inte datorns fel denne gången.... jag råkade trycka på "visa inlägg" istället för "publisera inlägg" så datorn gjorde precis det den blev tillsagd... inget fel på Linux här inte...
    Tanken var ju Benita att jag skulle bli uppbjuden och inte tvärtom.... så nu tänker jag INTE dansa till den låten.... så det så.... men tänker höra på den ... Tack för tipset!

    SvaraRadera