Summa sidvisningar

onsdag 30 november 2011

Det var TREVLIGT att ni kom......

Försöker leva efter devisen "Carpe Diem"...Fånga dagen...Grip ögonblicket.... Försöker allt som oftast påminna mig själv om just det. Ibland kan orden ploppa upp i huvudet och jag försöker ta in allt jag kan på just den stunden. Häromdagen stannade jag upp och åt en Tomat... jag riktigt försökte känna smaken... jag ÅT tomat.... levandes i nuet.... en promenad en stund efteråt och jag försökte bara ta in frisk luft i mina lungor, se omkring mig på den bekanta vägen som om det var första gången jag gick där.... försökte vara närvarande i min dotters prat på kvällen då alla ord om dagen ska ut på en och samma gång.... "Och dåå mamma...så.kom.... och sen..... och sen sa hon"..... " och jag tänkte att ibland far väldigt mycket info om intet då jag inte egentligen hört på.... inte levt i nuet och inte gripit ögonblicket.... ibland svarar jag jasåå... men inte hört på nästan alls... för att jag hela tiden tänkt frammåt... på nåt annat.
När jag är ut och går tänker jag på vad jag ska göra när jag kommer hem igen... då har jag ju egentligen kastat bort just den stunden och egentligen upplevt framtiden två gånger... Då jag tänkt det och när jag sen gjort det... märkligt egentligen... varför gör man så?

En stund på dagen då jag och många med mig inte lever i nuet är när man hämtar barnen från eftis... Man har haft en lång dag själv, står och väntar hon ska klä på sig... helst snabbt... försöker skynda på henne....så man kommer sig hem.... tänker på den okokta maten , disken, handla, tvätten.... Lyssnar halvhjärtat på berättelser om dagen... möter en massa andra lika trötta föräldrar i dörren... som också bara vill hem...och som tänker på precis samma sak.... mat, disk, tvätt.. Men om man tänker att barnet väntat på just mig, så att hon ska få komma hem... och jag sen kommer.... blir samma upplevelse olika för henne och för mig, en transportsträcka för mig men dagens händelse för henne... märkligt egentligen..... Tänk på det nästa gång ni hämtar barnen.... Carpe diem... fånga ögonblicket. ...

När jag var och handlade ikväll... trött och halvt stressad.... märkte jag en liten obetydlig klisterlapp på dörren på väg ut ut butiken.. det stod: " Trevligt att du kom och handlade här".... och jag tänkte Tänk att de tyckte det var trevligt att jag kom.... va gulligt... det var TREVLIGT att JAG kom till deras butik.... va roligt...! Det är förvisso ett försäljnningstrick men ändå...Jag... stressad, lite trött inte alltid så behagliga mamma.... tyckte de att det var trevligt att jag kom.... då borde man svänga om ... gå till kassan och säga... "Tack för de orden... det var TREVLIGT att jag fick komma också..."
Och jag vill passa på att säga till alla er som hittat min blogg.... och jag menar orden... "Det var trevligt att ni kom....."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar