Summa sidvisningar

söndag 13 november 2011

Farsdagshelgen och lite pyssel....och tankar




Sedan sist har jag varit på en intressant kurs genom jobbet; säkerhets och självförsvars kurs. Jag kände mig lite som Benjamin i videoklippet till att börja med eftersom i kursen ingick Praktiska övningar... Huvadådi... Jag brukar undvika den typen av kurser. Men nödvändigheten av praktiska övningar visade sig också tydlig i en sådan kurs... vi lärde oss hur man kommer ur grepp ganska enkelt genom små små snabba rörelser... helt enkelt genom att med små medel övverraska förövaren och ta sig avstånd och tid att kunna sticka iväg. Han visste vad han pratade om den killen som höll den kursen. Han bad en av oss deltagare en stadig man på ca 40 år höll så hårt i honom att jag tänkte..."Det där klarar han aldrig.... och så vipps var han ur greppet plus att han höll "angriparens" hand bruten lite låst och i en lite onaturlig ställning... Autch... det såg att göra lite ont på riktigt för honom... Men rolig och matnyttig kurs... kommer kanske att behöva det en vacker dag...vem vet. Jag hoppas bara då att jag kommer ihåg alla "moves" eller om jag bara piiper Hjääälp!

I helgen har vi firat Farsdag.... hade ledig lördag och familjen Johnson tillbringade dagen i Kokola ...igen.... behövde byta ett par byxor åt Johan som inte riktigt passade... Så vi gjorde det till en heldag med lite annan shopping och cafeesök. Vi besökte en helt underbarbutik där... KOdin Terra... Johan och jag funderar allvarligt att fara och camppa till den butiken, för där fanns verktyg för "honom" och en massa härliga inredningstips för "henne"... Så dit far vi absolut fler gånger. På kvällen firade vi Min pappa och jag gjorde lite pyssel till honom efter att vi kom hem från stan samma dag... Jag har bevarat en massa tidningssidor som satt fast på väggen inne i den gamla gården vi rev i somras... min pappas hemgård...Den som ska bli vår sommarstuga. Tidningarna var de flesta daterade 1889... jag gjorde ett litet collage med lite urklipp som minne..
Det som jag tyckte var lite intressant i en av annonserna var att en liten obetydlig text annonserade om båt till Amerika... avfärd från Stockholm 1889.... En tanke slog mig plötsligt...: Tänk vad liten annons för ett STOORT beslut för en människa eller en hel familj..Och att sitta på en liten båt över hela atlanten... med alla faror bara det innebar, stormar, sjukdom, lite mat... och sen ändå valde en människa att ändå komma till det förlovade landet.. Var det såå dåligt ställt här i Norden då man ansåg sig få det bättre där... och fick dom det egentligen... Det har sysselsatt mina tankar sedan jag läste annonsen. Säkert såg någon annonsen och ett fullt skepp avseglade detta datum som annonserats.... Jag undrade vad som hände dem?.
Det här blev resultatet av mitt pysslande......Vad tycks??.....




Söndagen gick i jobbets tecken och kvällen bjöds vi på alldeles underbar god mat hos svärföräldrarna. Trevligt med en Fars-dag egentligen... Nu väntar en ny arbetsvecka.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar