Summa sidvisningar

torsdag 24 november 2011

Julen ...varmt välkommen till Johnsons...




Nåjaa... äntligen är ordningen återställd och stjärnan hänger i fönstret. Härligt.. Julen flyttade in till Johnsons. Har inte hunnit städa så mycket men det tar jag idag. Igår bakade jag och Emma så att vi skulle få in lite judoft i huset. Jag brukar baka en kaka i långpannan, typ mjukpepparkaka, för då får man in pepparkaksdoften i huset utan att man ska behöva baka just kakorna som är lite tidskrävande. Tänkte ge vidare receptet om ni vill baka den:

Annikas Julkaka

5 dl surmjölk
4-5 dl socker ( Jag brukar lägga bara 4 dl)
1½ tsk kanel
1½tsk nejlika
2 tsk bikarbonat
2 msk lingonsylt ( kan man lämna bort)
100 g smält smör
6-6½ dl vetemjöl

Börja med att blanda mjölet med hälften av surmjölken för att förhindra klumpar. Blanda sen alla ingredienseran och rör dem till en slät smet, som gräddas i en stor långpanna i 200 grader i 25-30 minuter. Skärkakan i rutor när den svalnat.




Den sprider en härlig juldoft i huset må jag säga... Sen hann jag med en jullimpa och så slängde jag in några julstjärnor då ugnen ändå var varm.
Och Johan var såå lycklig då han för en gångsskull hade dopp till kaffet....och en lugn och harmonisk fru.... tänk vad en ledig dag kan göra underverk.

På kvällen ringde jag min vän och jag fick prata av mig..... Om jag hade varit på Åland i helgen hade vi farit tillsammans till Jar Karlsgårdens lillajul tillställning.... åhh... tänk ändå om man hade bott där.... tippa vi hade farit.... shoppat loss.... pratat och skrattat..... Nåjaa... jag får väl nöja mig med julöppningen här i stan på lördag.
Idag ska här städas, bytas lite gardiner, handlas mat och mot kvällen julfest med jobbarkompisarna... ska bli roligt.

För ett år sedan denna helgen satt jag på Åbo svenska teater och blev alldeles betagen av musicalen Les Miserables.... och lika betagen är jag fortfarande..... Lyssna och njut!

2 kommentarer:

  1. Låter (och ser) smarrigt, det där receptet ska testas :D ...men du, ett år, det kan omöjligt stämma....snacka om att tiden går fort...
    Å tack för videon, älskar att höra bra showtunes på andra språk....
    Förrseten...BI....jag förstår det faktiskt...efter att läst kommentaren andra gången :P

    SvaraRadera