Summa sidvisningar

lördag 5 november 2011

Till farfar.....

Till Johnsons familj kommer inget skelett, drakulatänder eller pumppalycktor.... jag är allergisk mot den ökande populariteten av den sortens firande då man helst ska ha halloween fest... ju mer sceary dessto bättre..... Det är inte det den här helgen handlar om.... Den här helgen handlar om eftertanke... och en stilla tanke på dem som varit här med oss... som betytt nåt för nån. Det är tradition hos oss att efter mörkrets inbrott far alla till gravgården...obligatorisk närvaro! Och det är MAGISKT! Ljus överallt... som om man skulle gå en ljusgata när man går fram efter gången där. Och man bara känner... Omtanke och kärlek och en stunds på minnelse av nära och kära. Såna som varit här en tid och sedan lämnat oss. Efter att Johan och min dotter satt sig i bilen dröjde jag kvar på gravgården ...i mörkret och bara tittade... blev alldeles varm om hjärtat av detta mäktiga eldhav.... Så nära magiskt man kan komma....
På allhelgona söndagen är det, tycker jag, förbjudet att vara alltför aktiv... kanske egoistikskt motiv men jag tycker man kan gott nog hålla sig stilla den dagen. Jag var ledig och efter en sovmorgon... lång frukost... långt läsande av tidningen... for vi alla till gravgården i Jeppo för att tända ljuset på min farfars grav... Erik. Han var min bästa vän när jag växte upp. Bodde i huset alldeles bredvid oss och han var liksom alltid där för oss syskon och jag tyckte såå om honom... Satte ett ljus på hans grav idag och han är mig i tankarna lite nu och då... speciellt denna söndag tänker jag alltid lite mera på honom..Han dog på -90 och jag var 12 år då han dog i cancer. Uppplever det lite synd att han inte hann uppleva min man och min dotter... han hade tyckt om min Johan.. det är jag säker på.. Men jag tror liksom att han ändå följt med mig på nåt sätt där uppifrån.

En lite rolig fantasi jag har om Allhelgona är att jag alltid fantiserat att de har fest i Himlen då... de är uppklädda, stående bord... ljus på borden.. buffe'både med förrätt ch huvudrätt..kanske sallad och fiskbord först och sen både kött och fiskalternativ... och underbart god efterrätt kanske ostkaka eller tårta av något slag... Och det är "Ät så mycket du orkar...och lite till". OCh alltid när vi kör till gravgården sitter vi alla och funderar ut vad de har för mat och vad de har på sig... vi trodde på oxkött till huvudrätten och kanske glass till efterrätt. Vad de än åt hoppas jag de blev mätta...

Min Farfar hade sin söndagskostym som jag minns... vattenkammat hår... ett leende på läpparna... pratade glatt med andra vid bordet... tog rejält med kött och sås... sen liite efterrät och sen gick han ut leende med en tobak i munnen... alltså en riktigt rolig kväll.... Det hoppas jag i alla fall... Hoppas du hade roligt Faffa... Häls åt fammo......och mommo och moffa om du ser dem där i vimlet :) Saknar dig.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar