Summa sidvisningar

torsdag 19 januari 2012

Alkobesöket.... farfar och jag.....

Jag kan tycka att det är lite wow egentligen... då jag kollar min statistik över bloggen blir jag bara förundrad över så många som läser den. Firar ett år på bloggen tror jag den 13 februari och hittills är över 5000 sidöppningar på min blogg. Ibland kan jag inte förstå vad det är att läsa om i mitt liv där just ingetr intessant händer.. tycker jag då. Men roligt är det att ni läser. Ni är så välkomna.

Jaa nått nytt då.... Jo en sak som hande igår var att jag fick överta några helt underbara Hoyor av en annan samlare som tänkte göra sig av med några hemma.... så jag fick dem. Och jag är så glad! Jag bar älskar dem. Hade egentligen behövt ha tjänstledigt för att bara sitta och beundra dem. Det var en Hoya Paziae, Dennisii, obscura, Bella albamarginata, och keysii.... såå roligt.

Annars då.... Måste berätta att jag var till Alko häromdagen..... Alltid bra att ha hem lite konjak, för förkylningar och sånt. Jag klädde som vanligt ut mig i en lång brun rock. hatt och solglasögonen, lösskägget kliade en aning och ena skalmen som höll upp skägget fäste inte riktigt bra vid öronen men jag borde hinna ut och in innan det föll av beräknade jag. ... förvandlingen var komplett.

....... näää jag bara skojade men tanken har slagit mig. Jag skäms över att gå in dit, har alltid gjort det. Känns som att man borde skämmas en aning, man kollar lite runt så att ingen man känner ser att man far in dit. Man kan riktigt höra hur de talar. " Nu far hon in ti alko och mamma som hon är och allt.... undrar om socialen vet om vilka problem hon har"... och jag får för mig att hon i kassan tittar på mig som om " ... och du är en mamma du... skäms på dig".

Innerst inne vet jag att ingen egentligen bryr sig. Att man har lov att köpa en flaska vin till helgen, konjak om det fodras. Har haft "skämmes"känslan med mig ända från min uppväxt. Och det var kanske bra så där i tonåren. Jag kan inte påminna mig om att mina föräldrar ens satt sin fot innanför deras dörr när jag var liten. Att vara till alko förknippades åtminstone förr som nåt skämmigt och att man hade problem med spriten om man visade sig där... och om nån såg en trodde man att rykten började gå... men det kanske det inte gjorde... men man trodde det. Nu är samhället annorlunda och det är helt vanligt med ett glas vin till helgens middag.
Jag gick längs hyllorna hittade min konjakflaska, gick om ett riktigt gott vin som jag tänkte det kunde vara trevligt med ett glas till lördagkväll till maten. Då stod jag inför ett dilemma.... skulle jag ta båda och skämmas i kassan eller skulle jag välja den ena.... Jag tänkte nån sekund.... sen tog jag mitt modiga beslut. Jag skulle ta båda... Det betyder ju inte att jag sätter mig väl hemma och häller i mig båda två.... Jag tänkte modigt ta båda! Väl framme vid kassan drog hon dem igenom kassan, tittade upp och sa summan att betala, jag granskade hennes ansikte om där skulle vara någon förebrående blick men hon presenterade priset och väntade på pengarna.... sen tyckte jag att jag borde kanske förklara mig lite.... det var ju ändå TVÅ flaskor... och jag vet inte vad jag ficl för infall... jag log lite och sen sa jag : "Jag tror det var det här märket konjak farfar skickade mig för att köpa"..... :) jag drog en rövare, kändes lite bättre att få dem att tro att åtminstone var konjaken inte min... .... Jag sa inte att min farfar varit död i över 20 år. Så när jag gick ut ur butiken pratade jag med faffa som jag gör ibland i mitt huvud ... och han skrattade till och sa att "det där gjorde vi bra... njut när du tar dig en skvätt av MIN konjak..".:)

1 kommentar: