Summa sidvisningar

söndag 18 december 2011

pepparkakor och ledig helg...ahh... va skönt!

Får jag be att presentera årets traditionella brända pepparkaksplåt:



De brann nästan när jag tyckte att det började lukta lite bränt. Tänkte nästan hiva ut dem på gården men det hade nog varit en syn för våra grannar som säkert har sett både det ena och det andra redan... De hade nog tänkt att nu har det alldeles slagit över för den där stackars Annika...:) Som sagt så hade jag pepparkaks bak igår... och med det menar jag faktist JAG! Vi skulle ju göra det tillsammans men Emma tryckte kanske ut två plåtar och sen for hon på nåt annat.... så där stod jag igen med en deg som var beräknad till 300 kakor...



Men egentligen var det riktigt roligt och doften i huset förgyllde hela julpyntningen och förvandlingen var total. Hann ännu med en plommonkaka som jag bakar varje jul.
Igår tog vi faktist in julgranen också.... den var så där på gränsen godkänd... jag är inte petig med mycket men med julgranar är jag JÄTTE petig... den här hade svärfar hämtat... och den var helt ok där ute men jag vet inte...hmmm... när den var inne tyckte jag att den var en aning bred ända upp i toppen... nåja den får vara inne nu men ... jag tror inte vi har inne granen så länge... fast det har vi aldrig egentligen. Vi tycker om att ta in den ganska fort och njuta av den före jul och sen åker den rätt fort ut efter jul. Så nu är den pyntad och klar. Ganska besynnerlig tradition egentligen att ta in ett helt träd.... Våra ljus som skulle pynta granen var söndriga så Johan köpte nya.... med LED och det var ingen bra ide... mina vänner ...köp INTE matta led ljus till granen .. de lyste inte upp alls... vilket var något jag bestämt påpekade redan de kom upp igranen... så det tänker jag åtgätda måndag morgon.... granen tycker jag ska ha ett gulaktigt skimmer över sig... och inte ha punktbelysning... och av Johans min att dömma tog han därmed sin hand ifrån hela ski... hmhm...hela belysningen... men måndag kväll kommer det att vara som det ska var igen.... :) Sa jag att jag var petig med granen?... Ja det gjorde jag kanske...

I fredags var Johan och jag på stadens julfest och det var riktigt roligt faktist.... riktigt underhållande program och rätt bra mat. När dansen började åkte vi hem.... vi skulle hämta Emma som varit vid fammos så länge...men väl framme där hade hon redan somnat så vi for hem istället ensamma.

Idag har vi haft en välsignad fridfull ledig dag allihopa. Vi besökte Johnas mormor och morfar en stund på förmiddagen och det är besynnerligt med dem och deras hem... de är precis som mormor och morfar ska vara... snäll och helt underbara att sitta och prata med... och det som är konstigt är att hos dem står tiden stilla, de har inte bråttom någonstans och i deras lilla kök kan man sitta hur länge som helst och tiden bara flyger iväg men det märker man inte.... det är ett tidlöst mysigt hem... finns inte många sådana ställen där man tycker tiden står stilla... och att det faktist inte gör nåt, de har inte bråttom någonstans och man är alltid välkommen... bara tycker såå mycket om dem.

Denna lediga helg har varit en guda gåva och jag behövde den verkligen. Mina stickprojekt är så gott som färdiga... bara en sak att fixa kvar så är jag färdig... YES! Nån sa till mig... stressa inte ihjäl dig innan jul... men det gör jag inte... jag tycker att det är roligt att feja på och fixa med julen.. man blir glad i hjärtat... jag städar inte alla skåp för dit går inte tomten... och tur är väl det... men jag vill skapa ett varmt hem... och när jag har det sätter jag mig ner och njuter... aaahhh... LOVE CHRISTMAS!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar