Summa sidvisningar

torsdag 29 december 2011

Mera spontana kort åt folket!

Jag kan tycka att julen kom väldigt snabbt iår... hann snabbt uppfatta att det var lucia och sen vips var det julannandag. ....och sen var väntan över. Inte det att julen var tråkig och innehållslös... tvärtom.... vi hade alla ingredienser för en lyckad och trevlig jul... men den innehöll en del jobb och sen de traditionella middagarna och sen var det över. Jag minns alla jullov man hade då man var skolelev... och fick vara lediga mellandagarna också... jullovet kändes så långt... och jag har riktigt känt lite saknad efter en bra bok... som jag alltid brukade plöja igenom just på mellandagarna.... men det var förr det... då jag hade bara mig själv att tänka på.
Har jobbat flera dagar nu igen men nu väntar jag in nyåret i ledighetens tecken. Kanske jag tänder några faklor eller två... eller 20.... :)
Mellandagsrea då... den obligatoriska frågan man ställer varandra varje mellandagsvecka... Har du varit på REA... ska du på Rea ... Har du hittat nåt på REA?.. och Sveret är NEJ! Jag fick så nog av handlande och kunder överlag inför julen att jag faktist undviker allt vad affärer heter just nu... och speciellt mellandags rea! Vitsen med att trängas med alla andra halvt hysteriska kunder på jakt efter den billiga tröjan... som man köper egentligen för det billiga priset och inte för att man behöver den... så nej tack... jag står över. Jag ska fara med Mamma och Emma nästa vecka då många återvänt till jobbet och det inte är lika hysteriskt som denna vecka. Jag behöver en vadderad utedräkt... så vi ska se vad som finns... kanske det enda som finns kvar är den neon oranga dräckten i storlek xs... mendå var det inte meningen heller att jag skuille ha nån dräckt. Eller så ni ser i socklotskogarna nåt orange....som rör sig... så då är det bara jag... som tog det som blev över.

En tanke som jag haft nån dag tänkte jag ventlilera här....

Jag råkade höra två kvinnor .... arbetskompisar förmodligen prata med varandra. Och den ena kvinnan sa till den andra: Jaa... do fick int na julkort iår åv me... för jag fick ju int naa åv te ifjol.... så ett gott nytt år på de nu då...
Och den andra kvinnan sa: Nej så va e... men tack, det samma till dig.
Och den första kvinnan fortsätter: Jaa.... jag tar ju fram korthögen från ifjol och skickar till de där som skickat åt mig... och så var inget där från dig så.... jaa så gör jag alltid.... och ja veit int egentligen.... ja ha noo tänkt slut ti skick demdi korten ja...

Okej... min analys då... Den som nu får den halvhjärtade hälsningen om ett gott nytt år... känner nog inte riktigt att den andra verkligen menar det hon säger med Gott nytt år... Nåt som hon nu måste säga för att den första kvinnan inte skickat kort. Då känner den andra kvinnan sig också lite skamsen över att "Varför skickade jag inte kort ifjol till dig du din noga-räcknadne bitch..så hade jag inte behövt stå här tillsvars för det arma kortet!"
Och varför tar man fjolårets hög och skickar BARA till de som skickat åt en själv. Är inte meningen med julkort att av hjärtat önska någon en Fridull och God Helg och ett Riktigt Gott nytt år.... Är inte kontakten med de man känner, släkt och vänner som är det viktigaste.... Man skickar ju annars inte så mycket kort... vilket är synd tycker jag. Jag kan tycka att de kort som jag fått handskrivna vilken tid på året det vara må... är viktiga för mig. Vi skriver inte julkorten från fjolåretshög... utan ur en adressbok där vi samlar adresser och vi skickar ut betydligt fler kort än vi får tillbaka... men det bryr jag mig fulständigt sk**t i.... Varje familj gör lite olika med julkorten, vissa har på tidning och vissa skriver julbrev... andra ringer och pratar en stund... vilket som men JAG får väl önska dem en trevlig helg på mitt sätt ändå... Jag får tillbaka några och varje enskilt kort värdesätter jag högt... faktist. De är för mig kontakt med mina vänner och släkten man inte hinner ha sån mycket kontakt med i vardagen.

Jag vet även de som hakar upp sig för att man inte fått julkort av nån man själv skickat till...Man har skickat alla år och plötsligt inte får tillbaka så är det HELA VÄRLDEN! Jisses..... Kan man inte bara vara glad över de kort man fått utan att man måste sitta och bocka av dem från fjolåretshög för att reda ut vem man INTE fått av....

Nej... mera spontana kort och mera äkta känslor åt folket... och till kvinna nr 1 kan jag säga.... Det hade räckt med att önska din arbetskamrat ett Gott nytt år...PUNKT... inget annat... inget analyserande av icke skickade kort... inga onödiga ord om hur onödiga korten egentligen är och att du helst slutade med julkort helt och hållet... och förresten så tycker jag att du ska göra det... sluta helt så behöver du inte konfrontera dina vänner du inte fått kort av och du har en hel massa energi kvar till annant...

Så om någon läser detta ...som hakar upp sig på sånt så tänk på att det behövs bara
GOTT NYTT ÅR.....*PUNKT*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar