Summa sidvisningar

måndag 26 december 2011

Julen med kärlek och omtanke i

Idag är det annandag-Jul.... och en välsignad ledig dag. Denna julen har gått rätt mycket i jobbets tecken eftersom jag jobbat två av de tre juldagarna, förmiddagarna dock så jag har haft kvällarna lediga.
Julen har varit traditionsenlig hos Johsons. Efter jobbet på f.m. kom jag hem och ställde det sista till julmiddagen. Jag blev så glad i hjärtat då min man strukit den vita duken till matsalsbordet och dukat klart med ljus och allt helt perfekt. Så länge vi förberedde det sista inför kvällen tog mina föräldrar Emma med sig och besökte kyrkan och årtes julbön. Jag hann inte fara iår eftersom tidsschemat inte höll när jag jobbat, men jag saknar lite Jesusbarnet iår. Har inte hunnit tänka på julevangeliet helst så då har ju en del av den verkliga orsaken till julen försvunnit.
Nåja.... med faklorna tända ute och ljusen tända inne satte vi oss ner till julbord hela vår familj, Johans och mina föräldrar. Jag har ju inget omdömme då det gäller faklor... de som inte visste det. Hade köpt två stora påsar faklor och när jag tänt en påse tänkte jag bara använda en till ur den andra påsen.... kanske två... eller där skulle det passa en också.... och kanske där.. så vår gårdsplan liknade ett eldhav men jag tycker det ser välkomnande ut för gäster med en fakla eller två eller ......15.
Jultomten kom traditionsenligt och vi har bästa tomten EVER ...vi anlitar samma tomte som Johan hade när han var liten...och han är så trovärdig i sina berättelser om resan ner från Lappland och ena renen som brutit benet och måste lämnas i Jakobstad, och de två tårna han förfrös sittandes på släden inför julen. Johan sa senare på kvällen att om man inte visste skulle han nästan kunna börja tro på tomten han också. Vi fick alla julklappar, god mat, goda skratt i trevlig samvaro. Jag fick det jag önskade mig mest. Kärlek och omtanke... och gemenskap.... Lugn och Ro tänkte jag ta idag... Jag fick en cd skiva jag önskat mig... cd versionen av tv-programmet "Så mycket bättre". Just LOVE it! En grötkastrull av mamma som läst min blogg om gröten som kokar över... så nu ska vi äta gröten i ett kök som inte luktar bränt... Tack för den mamma!

Juldagen efter jobbet åkte vi till mina föräldrar och träffade mina systrar med familjer. Mamma hade gjort ett jätte jobb med maten och det var himmelskt gott som vanligt. Jag måste nämna min far i sammanhanget och tacka min far för de välkokta och goda äggen som han hade ansvarat för. Han sa att "Int ska du troo att hee na enkelt ti fåå dem braa helder..." så visst har han rätt.

Annandagen har börjat med bastu och en lååång frukost... Jag hade en lång utläggnigng om nåt jag funderat på vid bordet och jag väntade på en liten discussion i ämnet... då Johan sakta lyfter upp huvudet och säger fundersamt... "Det borde passa bra att försöka spetsa julmusten med en skvätt vodka... vad tror du... det borde vi prova någongång...? " Han hade lyssnat JÄTTE noga på mig... visst visst.... :) En promenad har vi tagit alla tillsammans med hunden och det var skönt att röra på sig och gå ner julmaten.

I går i bilen när vi körde till Jeppo satt Johan och jag och pratade och vi hörde ett nynnande bakifrån baksätet... det hör vi ofta men när vi tystnade och började lyssna vad hon sjöng blev man alldeles julig och varm i hjärtat... Hon sjöng inte kycklingen Gullefjun eller Blinka lilla .... utan: "Nu tändas tusen jule ljus på himmlens mörka rund... nananana..... hmmmmm.....*mindes ej all text*.... Och plötligt sjöngs det helt klart:
"Till varje hjärta armt och mörkt sänd du en stråle blid... en stråle av Guds kärleks ljus i signad jule tid... Och sjungandes av en liten flicka i ett baksäte... blev det plötlsigt jul med kärlek och Jesus i ... i vår lilla bil på väg till Jeppo...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar