Summa sidvisningar

tisdag 3 maj 2011

Första maj traditioner....

Första Maj kom och gick.... Dagen spenderades traditionsenligt vid brostugan med parad och hela balletten.  Måste ärligt säga att i år hade jag inte lidit av att hoppa över programmet där men eftersom min dotter varit med i musiklekis så paraderade också hon så då for vi narurligtvis. Måste säga att första majprogrammet där är sååå till den milda grad traditionsenligt att det är på gränsen till tråkigt. Inget direkt "hejsan svejsan". Repertoaren börjar med manskörens "Vintern rasat.."... Bra så långt... men sen kommer nästa sega sång och sen nästa..och sen en till.... Ungdomsorkestern spelar förvisso riktigt bra men ingen förändring i den repertoaren heller. Jag slutade spela i Orkestern -96 och jag spelade exakt samma repertoar då som nu. Det kunde vara något nytt... någon rytm och friska vindar.
Efteråt höll musiklekis sin avslutning. Lite oorganiserad tillställning med en stackars  musikledare som skulle hålla ordning på ca 60 barn i allla åldrar som var mer eller mindre okoncentrerad på sin uppgift. De flesta barn var mest upptagna av att prata med grannen eller slå taktpinnarna i grannens huvud istället för mot varandra. Vissa barn hade inte ens kantelen rätt väg men det är ju för det mesta så när man har att göra med många barn som måste sitta still för länge. Men det var roligt att höra vad barnen lärt sig på musiklekis under vintern.

Våren är på gång och snart går min dotter ur förskolan och blir riktig skolflicka till hösten åhh du milde tid... vad tiden går. Var på föräldramöte igår. Blev varse alla förändringar gällande föräldraskap  som inte alls var på tapeten för mina föräldrar. Snart kommer den traditionella papperslappen om nyheter och veckomeddelanden att försvinna helt... det nyaste nytt är att man som förälder själv ska gå in via nätet och kolla veckomeddelanden där... ALLT ska ske via dator numera och jag är inte riktigt säker på om det är rätt utveckling att sluta med alla papperslappar. Hmmm.... Barnens läxor kommer mer och mer att pågå i deras egna datorer med minnessticka och fortsättning på uppgiften ska enkelt tas upp hemma. Den traditionella boken kommer mer och mer att försvinna.
 Det är nya tider. .....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar