Summa sidvisningar

tisdag 17 maj 2011

Intensiv helg

Intensiv helg.... Många att heja på...

First up.... Melodifestivalen... ME LIKE! Några spontana kommentarer...

Finland... Bra låt.. den växer hos mig hela tiden. Framträdandet var en aning tråkig men bildskärmen bakom med jorden gjorde det hela mäktigt ändå. Danmark helt ok låt men väääligt lik Andreas Johnsons Sing for joy... eller vad den hette... Och den bara ryggen förstod jag inte... hur tänkte han där.??
Ungern ...Klänningen... alldeles för kort och vriden konstigt... hade inte gått ut med den klänningen på scen framför miljontals människor... noupp!
Irland förstår jag inte vad som var bra med... Det var två tvillingar som verkade vara fast med gummiband i taket man blev lite stressad av deras hoppande, och håret förstod jag inte alls... och sen axelkuddarna... skippa dem och showen hade varit bättre.. det enda jag såg var ett par axelkuddar som hoppade runt till en och samma textrad..."Get you lipstick on...." x många.
Sverige.... WOW need I say more...? Bra show, energisk och närvarande blick hos Erik, snygg koreografi hos dansarna och ...alldeles....alldeles ..underbar.!
Grekland borde ha skippat rapparen... då hade den varit ok... eller tagit dit en rappare som faktist kunnat rappa....)
Ryssland helt ok.
Frankrike mäktig opera låt men i fel miljö.. passade inte där riktigt. Men mäktig bild bakom honom med himlen..
Italien tyckte många om men vet ej varför.. stack inte alls ut hos mig faktist.
Schweiz.... Lät som om hon tappat texten.. Jag vet inte hur man tänker när man får möjligheten att uppträda inför miljontalsmänniskor och sen tänker... men nu har jag en ide': Jag nynnar texten...??
England... en överraskning.. bra låt och trevligt pojkband. Helt ok.
Moldavien då... Hur tänkte de då... "Vi kan ta strutmössor...hoppa runt och inte kunna sjunga och hur ska vi komma på nåt ännu bättre?... jo vi tar in en tjej som cyklar med en massa tyg på ryggen och en stor strut på huvudet... "jaa det gör vi det blir succe'. ???
Tyskland hade platsat bättre i en Bond film inte i melodifestivalen..
Azerbaijan.. Låten helt ok men jag störde mig på att de inte tittar på varandra alls förrän i slutet av låten.. förlorar känslan man borde ha i en kärlekslåt. Men snygg koreografi.
Spanien .... vågar jag knappt säga men den tyckte jag om.. den var pigg och glad. .
Ukrina åkte snålskjuts på sandkonstnären.... ingen hörde på låten...
Georgien var helt malplacerad också.. och den klänningen ... vet inte heller där hur de tänkte... såg mest ut som hon hade på sig en egen parabol med inbygd tv frampå....

Sen Hockey vm... härligt. Hade jobbat kväll.. skyndat mig hem för att se matchen, den fick man inte missa.. och vilken match det blev. Min pappa lärde mig tycka om den sporten och så länge jag bodde hem var det alltid pappa och jag som tittade och pratade om matcherna. Och när målen började komma i söndags hörde jag min pappa i huvudet som brukade säga när spelet svängde till vår för del...slog ihop sina händer till en klapp och saa: "Hedee joor di braa!" Hade gärna suttit i Jeppo och tittat spelet med Papp. Härligt. De spelade hur bra som helst och Leo Komorow blev plötsligt vår alldeles egen. Roligt att se hur glada de blev. Hur stort som helst. Tittade segerfesten från salutorget igår och vilket mottagande de fick... 70 000 som hyllade dem. Säkert ett minne för livet för dem. Stolt finländare nu en tid frammåt.


Nu ledig dag för nattjobb väntar.. ska hämta ut mina 60 nya jordgubbsplantor och ska jobba ute i landet idag. Finns hur mycket som helst att göra. Roligt.

2 kommentarer:

  1. Men hördu... Italien var ju bra ju. Och sandkonstnären var ju super. Jag minns inget av låten, inget alls faktiskt. Men sandkonstnären minns man ju. Ungefär som när Ryssland för några år sedan hade konståkaren på scen, så vann de ju också. Dima Bilan hette väl sångaren, minns inget av låten, men kommer bra ihåg konståkaren där på scen.

    SvaraRadera
  2. Den minns jag... där minns man bara dansen också....

    SvaraRadera