Summa sidvisningar

söndag 29 maj 2011

Bakens dag

Inget vidare väder i helgen och det förstörde alldeles våra helgplaner. Det är tyypiskt att det är fint under veckan men sämre till helgen..... Det var så regnigt och småkyligt igår så vi bordlade alldeles planerna på sommarstugan...för den här helgen. Det var bra väder för att baka igår... och Johan var glad för det var länge sedan han fått nått gott till kaffet. Har liksom inte hunnit baka på mycket länge. Det blev bullar som jag fyllde med vaniljkräm och socker ovanpå.... Jättegooda om jag får säga det själv. En rabarbertosca kaka hann jag också med.Mina rabarber är lite klena i år...vet inte varför men jag brukar ha så stora och fina på våren men inte iår, så när jag tog till kakan blev jag lite kniiido... kunde ha rymts mera rabarber på kakan men jag bad min familj föreställa sig att den smakade mera rabarber än den gjorde.. och min man som bara var glad att få nått gott till kaffet, hade inga problem med att föreställa sig ..:)

MIn sista arbetsvecka närmar sig med storm steg och jag har 4 skift kvar. Semestern kommer hastigt på i år men det ska bli riktigt skönt att bara få vara och göra vad man vill.... jag hoppas på bra väder. En vecka ska åtminstone spenderas på Åland och det ska bli så roligt att bara prata och skratta av sig.Jag längtar redan dit.

Ännu denna vecka blir intensiv med vårfest och kalas men sen sänker sig lugnet... På tal om vårfesten så var ju min dotter och jag till stan för att söka kläder til festen... vi kom hem med ett par vita tights.. vi hittade NADA! Vi sökte kläder i nr 128.. och då plötsligt finns inte kläderna mera på "barnavdelningen"... utan på skolbarnsavdelningen... så även klädmodet... då ska de plötsligt kläs som en liten tonåring.. allt gulligt är plötsligt borta... utbudet är kjolar som ser ut som om de inte blivit sydda färdigt, jätte urrigning på en trasig t-skjorta med ett stoort ansikte över hela tröjan... spets.. tighta kläder... vi hittade inget tjejigt mera.. skrämmande. Jag vägrar klä min dotter så ännu. Gick hem tomhänt i protest. Vi får nog försöka hitta nåt här hemma istället... suck! Vart är världen på väg....?

Receptet på rabarbertoscakakan tänkte jag ge vidare:

Bottensmeten:
150g smör
5 ägg
3 dl socker
4½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
ca 1½ l rabarberbitar

Tosca:
200 g smör
2 dl socker
200 g mandelflarn
½ dl vetemjöl
2 msk mjölk

Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker. Tillsätt fettet. Blanda vetemjöl, bakpulver bakpulver och vaniljsocker. Sikta ner i degen. Rör smeten jämn. Bred ut smeten i långpanna. Strö över rabarberbitarna. Grädda pajen på lägsta falsen i 200 grader i ca 20 min.
Tillredf toscan under tiden. Smält fettet och tillsätt socker, mandelflarn, vetemjöl och mjölk. Hetta upp toscan och bred ut blandningen på kakan. Fortsätt grädda i 10 min.

4 kommentarer:

  1. "...Johan var glad för det var länge sedan han fått nått gott till kaffet." -Ja just så, å jag som tyckte mina bullar var så goda ;)

    SvaraRadera
  2. Jag räknade inte bullarna...faktist.... Han var glad över dina bullar inte bara första dagen utan han sparade till fler dagar också... Jag menade bara att det var länge sedan JAG bakade nåt gott hit hemma..... Det tar säkert en stund tills jag bakar nästa gång så vi tar såå gärna emot flera påsar...när som helst! :)

    SvaraRadera
  3. Jag håller på med ett litet klädpaket åt Emma. Jag använder inga spetsar, jag tänke sy dem helt färdiga och har inga hål i dem. Tjejigt och lite smågulligt utan att bli för barnsligt. Hoppas det faller er i smaken...

    SvaraRadera
  4. Suuper Duuuper.... you are the best sis.... ALLT du syr brukar falla mig i smaken... räddaren i nöööden... för Emma kom på i butiken i all hopplöshet att kan vi inte ta klänningen som Benita sydde...den gråa med bollar på... Den hade jag alldeles glömt bort och den passade som en smäck så du räddade på sätt och vis vår vårfest. Tack!

    SvaraRadera