Summa sidvisningar

söndag 20 mars 2011

Hemma igen

Så var man då hemma igen.... och allt gick bra...men det visste jag ju, jag hann inte ens bli orolig...(hmm..som sagt). Veckoslutet var .... helt magiskt. Det var såå roligt!
På f.m shoppade vi loss i Hansa kvarteret i centrala Åbo. Fikade, åt och pratade..och skrattade. Vi lever helt klart flera år längre efter detta veckoslut.
När jag vid något skede satt och väntade på min vän.... slog det mig begreppet "Vad är normalt"? I Åbo verkar det vara normalt att vara onormal... Såna typer jag sett denna helg har jag då inte sett tidigare. och jag kom jag på mig själv att tänka på att stänga munnen och inte stirra... Jag har sett en kvinna i något som liknade en samedräkt, med ylletygsbyxor och knallrött hår, en man med väldigt stor hatt som bara pratade för sig själv, en man i rastaflätat hår som letade i soptunnorna, en dam som pratade med duvorna på torget. Där helt normalt... men för mig lite mer åt det onormala hållet. Jag kunde inte sluta stirra på dem. Det är då säkert: Hade jag börjat gå omkring i på Nykarleby torg med en sliten samedräkt, stor hatt på huvudet högt pratandes med duvorna hade jag nog säkert som ögat fått stämpeln på mig som inte riktigt klok... i BÄSTA fall... helt klart även en kandidat för en M1 direkt till Vasa i värsta fall . Mår de där lite speciella figurerna i samhället dåligt... eller är det faktist så att de mår bättre än oss "normala" just för att de vågar och tillåts vara sig själv fullt ut och faktist accepteras i samhället. Hmmm måste fundera på det där....

Kvällen spenderades på en club (numera används inte ordet disco mera).. vi tänkte släppa löös alldeles... Men efter ett tag insåg vi att vårt bäst före datum håller på att gå ut.. i clubsammanhang. Jag var en 32 årig mamma som i jäförelse med de andra som var där såg ut att vara uppklädd för ett 50 års kalas, prydligt och fint... och det är OUT! Man ska tydligen ha så lite på sig som möjligt och så tajt som möjligt..då är man INNE! Så där var vi inte länge...

Tågresan hem gick bra. Kom mig på rätt tåg OCH fick upp alla dörrar jag skulle ha upp....men det visste jag ju... En hop med enskilda individer även där... älskar sitta och iakta folk "in action".. nån pratar högt i sin telefon..inga hemligheter där inte, fick veta vad han beställt för mat av mamma när han kommer hem... två väninnor samtalade om kärleken... några helt försjunken i en bok, en studerande läste troligen till en tent. Tänk att man för en liten stund möttes där i tåget...helt unika individer och sedan skingras och aldrig träffas mer. Ganska häftigt... egentligen. Nu börjar arbetsveckan igen men jag gömmer minnen från helgen i hjärtat och tar fram det då och då.. den gav glädje och kraft i min vardag.

3 kommentarer:

  1. "I Åbo är det normalt att vara onormal" Onormal, kanske, men jag skulle använda ordet annorlunda. I en så pass stor stad är man bara en i mängden. Man kan vara anonym på ett helt annat sätt då det finns flera av dessa annorlunda typer med speciella egenheter. Jag tror de vill vara just så där annorlunda och då accepteras de bättre i en större stad. Kiva om kvinnan, som pratade med duvorna, ännu finns kvar. Tror jag har sett henne några gånger, eller så finns det två.
    Roligt att du hade ett trevligt veckoslut.

    SvaraRadera
  2. Must go to Åbo, så är det bara. När veta fåglarna men efter att läst detta blir jag ÄNNU mer sugen. Clubande vet jag inte om jag skulle gilla mer än dig men det måste ju prövas, å Simon får med mig på det mesta:P Men bra att allt gick bra, är själv lite orolig för det där snabba tågbytet....

    SvaraRadera
  3. Precis sis.... "Annorlunda"" är ett mera passande ord. Jag hade såå roligt Benita.... behövde verkligen det här veckoslutet. Att se Alexander Lycke "in action" en gång till var ju helt underbart. Tog vara på varje sekund... jag säger som jag sa när jag var liten:"Får jag int sii de häär na meir no...alde alde meir?" Rollen som Cosette spelades av annan denna gång och jag måste säga att Marica Westerling var bättre än denna versionen.

    Tommy----> Bestäm ett datum för tuusan. Vill du se musicalen spelas den till 30.4.En höst uppsättning ryktas det om i october-november tror jag. Och tåget behöver du inte bekymra dig för: "There is signs everywere". :)

    SvaraRadera