Summa sidvisningar

fredag 3 februari 2012

Ålandstjejerna....

Ok... Reseuppdatering härifrån Åland. Allt väl kan man ju säga. Igår tillbringade vi dagen i Mariehamn, lite shoppande och de traditionella loppisbesöken. Hittade en del kläder åt Emma. Här på Åland är det en helt annan loppiskultur än hemma. Här använder de ett plagg en tid på ett barn och sen säljer dem vidare. Alltså är kläderna i piima skick så att säga. Hemma sätter vi inte till loppis förrän de är helt "noppiga". Vi fick alltså kläder åt Emma, två kjolar, en tunika, en nattkjorta till priset av njaa... 10 euro. Fynd va? Några pocket böcker åt mig följde också hem eftersom jag hittade ett bord där någon hade exakt samma boksmak som mig...:) Sen besökte vi hantverksboden SALT och den är bara såå ljuvlig. De gör en massa fina grejer och en halsduk i den härligaste blå snyftade bedjande att få följa med mig.... så det kunde jag ju bara inte neka... det kan man ju bara inte. Alldeles bredvid ligger smyckes affären Guldviva... och jag skulle inget ha.. BARA titta.... jaja... jag kom ut med två alldeles unika smycken... Nåja... å andra sidan röker jag ju inte. Lunchen åts på Svarta Katten in i stan.... mysigt gammaldags-ställe...
Kvällen tillbringades hemma, barnen lekte och vi kunde prata. Härligt det där med semester. Kvällen blev rätt sen.... men vad gör väl det. Man kan ju sova sen i graven.
Idag vaknade vi upp till en rätt kall dag.. här på Åland mätt. ca -17 grader hela daren... men jag förstår att det varit ännu kallare hemma så jag har då inte klagat. Efter morgonmålet skulle jag köra in till Sparhallen för att köpa ägg. Bilen gick bra... inga problem. Ju närmare butiken jag kom tyckte jag att det luktade lite bränt men det var snarlik lukten av att någon eldar så jag trodde det kom in lite via fläktsystemet...När jag parkerade blev jag orolig på riktigt.... jag tyckte att det blev lite rökigt in i bilen. Inga varningslys alarmerade.... kanske jag ändå inbillade mig. Men nej... när jag steg ur bilen kom det rök från under motorhuven. Jaa jyst så... jag eldar upp deras bil. Röklukten kom definitivt från min bil. SHIT! Jag sökte min telefon i fickan men den hade jag ju inte med mig... som vanligt... när man behöver den så har man inte med den... och så där vidare.. ni vet. Jag handlade klart. Återvände til bilen. Överlade med mig själv ett tag, skulle jag chansa eller försöka ringa min vän. Jag chansade... jag skulle köra... jag tänkte att jag måste ju stanna längs med vägen om det blir besvärligt.... min vän hade ju heller ingen möjlighet att hjälpa mig hemma .. det var ju jag som hade bilen. Jag kom mig hem men bilen rökte ordentligt när jag kom hem. Det droppade även olja när vi öppnade motorhuven. Det lär vara någon oljeslang som fryser när det är kallt och så hade hänt nu då.... alltså var det inte mitt fel egentligen. Skulle fixas idag med ny olja och lite service. .... Vi fick låna Ålands-Margaretas bil sen Emma och jag för att kunna fara till Mariebad och bada. Så där har vi tillbringat eftermiddagen. Ett besök til leksaksaffären avslutade stadsresan. Ikväll ska det vara barnkalas här i huset så det ska vi vara med på.
Imorgon åker vi hem med båt och buss denna gång. Tror jag ska ta mig en kaffekopp ännu idag. ..... Imorgon måste jag hinna in till stan för att inhandla lite Stallhagens öl.... alltid bra att ha hemma.... i händelse av krig så att säga. .... ;) Nu ska jag ta en kaffekopp.... på återskrivande......

1 kommentar:

  1. Allt det där låter verkligen för härligt, jag saknar Åland....men en fråga, angående rättstavning....jag visste inte att man stavade POCKET och INBUNDEN på SAMMA sätt :P

    SvaraRadera