Summa sidvisningar

lördag 2 april 2011

Disco och "Jepo-list"

Har inte skrivit på ett tag men det är så med mig. Jag säger inte mycket i onödan, jag pratar när jag har nåt att säga- inte annars.

Vardagen sväljer det dyrbara som kallas livet, med jobb och skola. "Alla dessa dagar som kom och gick inte visste jag att det var livet." Jobbar hela helgen både fredag och lördagkväll och det är inte vidare roligt eftersom det är enda kvällarna vi som familj kan riktigt umgås. Både "bastu-och glass dagen" (fredag) som min dotter kallar det och lördagkväll far "pila" denna helg. Har inte mått riktigt bra dessa dagar men jag kom på att om jag rör mig långsamt så undviker jag en uppkastning... och att röra mig långsamt - det kan jag :)

Igår var det 1 april och jag och min dotter finslipade lite lur på morgonen som min dotter använde i skolan.... Lyckades allihop. :) Så mogen är jag... :) Listig hjärna bakom varenda bus..

I går var min dotter bjuden på 9-års kalas med discotema. Jag kan inte komma ihåg att jag som barnträdgårdsbarn någonsin blev bjuden på kalas av en på åk 2. Hon måste vara mer pop än vad jag var i den åldern. hi hi. Johan skjutsade och han sa de hade dansat och spelat "Manboy" av Erik Saade så det hördes ända ut.... Tiderna ändras. På mina kalas i den åldern hade vi på sin höjd "fiskdammen" med ämbare i ett snöre bakom ett skynke... och spännade var det.... man fick GoDIS. Det var lekar då ... nu ska det dansas.. det lär vara det nyaste nytt. Och min dotter deklarearade dagarna innan att man måste ha disco-kjol på sig, det hade födelsedagsbarnet sagt.....:) Med den här farten oroar jag mig för när man ska på kalas och MÅSTE ha smink på sig. Jisses.. jag vill ha tillbaka den gamla goda tiden....med fiskdammen.

Jag vill ha tillbaka min lilla dotter också som växer upp alldeles för fort. Jag föreslog om vi skulle hoppa över 7 års dagen i juni och fortsätta vara 6 år och mammas flicka ännu ett år men då blev hon arg...Hon vill ju också ha kalas. Jag tror jag gör bort mig då om jag ordnar "fiskdammen" eller vad tror ni..:) ?

I den här åldern får man också låta barnen klara av sin egen vardag och det är inte så lätt alla gånger. Man får bara hoppas att det man lärt henne under åren kommer till användning. Det jag hoppas är att hon kan "ge ifrån sig" när så behövs. Inte bra att göra sig till klassens slagpåse med allt jävelskap som finns i en skola. Skulle jag vara där skulle jag inte kunna hålla mig att säga till på skarpen åt orättvisor men det ska hon klara själv hädanefter. När jag var på öppet hus spelade de ett spel och jag såg att den ena fuskade sig till en seger coh jag hade bra lust att stiga upp och säga "Nej höödo... va göör du?" men jag höll mig. Barn är inte alltid så snälla åt varandra. Min dotter berättade i går att de hade spelat ett spel i skolan som gick ut på att samla figurer och den som råkade dra ett kort med en hand på fick ta nån annas figurer... de med minst figurer kvar sen förlorade. En i klasssen gaddade ihop de andra och viskade åt alla andra att när nån får handen ska de ta av Emmma. Säkert inte så roligt för Emmma att fortsätta spelet men lite har jag då lärt henne då hon sa att när hon fick handen tog hon figurer av den som var "hjärnan bakom den lömska planen" och de delade således förlorarens "jumbo" plats.... så lite "Jepo-list" har jag lyckats lära henne i alla fall. Hon tog "hjärnan" med sig i fallet. Jag tror hon klarar sig i livet flickan min.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar