Summa sidvisningar

måndag 18 april 2011

Bekymrad

Valdagen kom och for.... var tveksam in i det sista och jag kan ju erkänna att jag faktist velade mellan två kandidater ända in i valbåset. In i det sista var jag osäker. Jag har i min uppväxt alltid hört att varje röst väger lika tungt och min pappa har alltid uppmuntrat mig att tänka igenom mitt val och sedan rösta... att rösta har alltid varit viktigt hos oss. I år stod det mellan om jag skulle rösta personval eller partival.... Jag valde i valbåset att rösta på nr:..... Säger jag inte!

Tittade en stund på valvakan i tv men efter sannfinländarnas framgång ledsnade jag. I alla fall behöll sfp sin mandat och det är ju alltid en tröst.

Tyckte det var en lite störande kommentar av en sannfinländare som kom in i Vasa valkrets Maria Tolppanen i dagens tidning.
Hon sa citat:" De svenskspråkiga ska kunna tala svenska med läkare, domare och hos myndigheter, men alla finskspråkiga behöver inte lära sig svenska för det".
Ursäkta men var hade hon tänkt sig att de barn som växer upp i det finska samhället och som vill bli läkare eller domare ska lära sig svenska då... har det inte varit obligatorist tidigare i utbildningen fullständigt skiiter de nog i att lära sig det även senare också.

Svenkarnas möjlighet att få betjäning på svenska kanske inte märks nu på en gång men tar de bort svenskan helt i utbildningen kan vi nog inte räkna med att något biträde, domare eller läkare kan svenskan heller om nåt år. Sorgligt tycker jag.
Hon fortsätter vidare: "Men ni svenskspråkiga SKA lära er finska- tänk om ni hamnar i Joensuu eller Kuopio".

Varför i hela friden skulle men "hamna" i Kuopio om man inte själv valt det. Och de som väljer Kuopio är väl redan förberedd på att det talas finska där antagligen. Och om man mot förmodan gör en veckoslutsresa till Joensuu tror jag faktist att jag klarar mig nån dag på den finskan jag kan. Kanske det i regeringsprogrammet ingår en tvångsintegrering med finnarna. Att man blir tvungen att flytta till Kuopio för att integreras i det finska språket. I såfall har vi båten vid bryggan och Sverige inte alls så långt borta.
Att sannfinländarna fick så stort stöd tror jag är mest ett uttryck för att finländarna tycker det sittande riksdagen varit för tråkig och de vill ha förändring i samhället... i bästa fall.... om det istället är finnarnas sätt att äntligen utrota den förhatliga svenskan och ut med minoriteter så är vi verkligen illa ute...verkligen. Jag är lite orolig...faktist orolig för framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar