Summa sidvisningar

fredag 22 april 2011

Jesus-dagen

Långfredag..... man borde ju ha suttit inne och stilla tänkt på dagens allvar idag... men säg inte åt min mamma.... shyyys... *viskar*: Har vairt ute hela dagen i solen,. Jag har syndat värre... har både räfsat och tvättat fönster... Jämmer. Inte lite så jag har kännt ett uns av samvetskval vare det långfredag och allt. När jag växte upp kan jag inte säga att det var strängt.. inte alls egentligen men man märkte på mamma att det där med att vara ute och skoja runt och leka på långfredagen var lite... vad ska jag säga.... mot lagen. Visst fick vi vara ute men hon berättade varje långfredag hur strängt det varit när hon var liten och att hennes generation växte upp med att den dagen var man inne i stilla betraktelse över allvaret i dagen. Därför lever det lite kvar i mig också och man ställer inte till vilken verksamhet som helst den dagen. Jag tog till och med illa upp när min man startat tvättmaskinen. Satte en arg lapp på maskinen.... inge fler idag på GUDS DAGEN TACK! Han vågade inte starta en till.....
När vi kom till Farmors idag stannade plötsligt Emma innanför dörren och sa högt..."Åå..nej... Fammo har startat tvättmaskinen... vet inte hon att det är Jesusdagen... ":)
Kanske jag kan verka gammaldags men so what.... tycker ändå att det faktist inte skadar att ha lite respekt för helgens allvar ändå... det är så mycket i dagens generation där allt det religiösa flugit sin kos... MAn ställer till och försöker gör så mycket som möjligt den dagen för att man är ledig och inte hunnit annars. Vill inte att min dotter ska växa upp och ha förlorat respekten och kunskapen om varför vi firar påsk. Vill inte att hon bara ska tycka att det är bara låångledigt.

Nåja hur som helst så räfsade vi tomten idag... och städade terassen.... och ..*viskar* tvättat två fönster. .... men säg int åt mommo naa....:) Har varit såå varmt och skönt. Johan tog första turen ut med båten idag. Han slapp inte till sommarstugan för han mötte ännu alldeles för mycket is.. men ut ur ån kom han ialla fall. .... Emma och jag for ut och cyklade 10 km.... hon är en hejare på att cykla min dotter... vill bara fara längre och längre så man måste bromsa henne lite så hon ska orka tillbaka. Vi hade saft och lite matsäck med som vi intog under resans gång.

Har just varit ut i förrådet på jakt efter en gammaldags kaffepanna för Emma och en kompis ska gå lite påskhäxa imorgon... tyckte själv alltid det där var såå kul... men man ska kanske inte gå mera när man är 32... jag tyckte ifjol att jag kanske gick sista gången då... man måste ju ge sitt revir över åt andra nu...nåja sånt är livet...:) Glad Påsk allihopa... och var försiktig med påskäggen..... Jag hörde om en pojke som åt så många att han blev brun.... fick aldrig tillbaka sin egen färg.... tragiskt... verkligen tragiskt!

3 kommentarer:

  1. Glad att höra att det var flera än jag som "syndat" :D

    Och by the way, 32, seriöst, du kunde lätt skrivit 25 å jag skulle inte höjt ett ögonbryn...

    SvaraRadera
  2. tsss.... så där säger du åt alla.... men seriöst... visste du inte hur gammal jag var..? men ok.. borde kanske pröva på det där med att säga att jag är 25.... jag är ju 25 åringen personifierad i allt eller hur?..:)

    SvaraRadera
  3. Hade inte den blekaste aning....å absolut, 25 rakt igenom...

    SvaraRadera