Summa sidvisningar

lördag 29 september 2012

Stickprojekts-uppdatering

Ok.... nu är jag rätt lugn igen faktist....  Jag sittter här ensam en lördag e.m. och det eftersom Johan och Emma packade matsäck och for med båten till Alören där vi har ett skogsskifte, och där stormen blåst ner lite träd häromsistens. En hel del att ordna upp där, dra ris och såga ved... Hade gärna farit med eftersom det är roligt att göra nåt helt annat ibland och bli riktigt svettig, sedan få sätta sig ner och dricka medhavd kakao och smörgåsar.... kanske grilla korv.... men jag fick snällt vara hem jag... ska på jobb i eftermiddag så de skulle inte hinna hem innan dess. Och vid närmare eftertanke är det rätt skönt att få vara ensam också... det är så tyst ...
Tänkte inte göra så mycket idag... kanske sticka några varv... Här är lite av de jag sysslat med i höst....


Mönsterstickade med mönster från garnstudio, svart Fabel och Flammigt garn från Drops Delight. Roligt och utmanande mönster... men akta dig för att stick fel på ett varv... sen passar inte mönstret och du får ta upp och korrigera... självupplevt.... huhu.... Lite irriterande är det att det flammiga garnet bytte färg precis som jag skulle börja ta ihop sockan... och sen till det ljusare... hmmm.... inte såå lyckat med just detta valda delight garn, hade blivt bättre med det mera enhetligt flammiga, men de här blev så här....
Restgarnssockor till, Emma... Gick suuper fort att sticka... tyyp en kväll...
Tadaaa..... Den röd vita tröjan jag utlovade i samma mönster jag gjorde i sommar. Problemet med den är att den är för liten... till tösen jag skulle ha den till så jag kom lite av mig... därav inte resåren färdig. Om nån behöver en tröja till en 12-18 månaders tjej....eller kille(varför inte?)... . här finns en....
Det här halsskyddet tänker jag inte ta åt mig äran av .... för det här fina fick Emma av sin farmor... Hon såg mönstret jag hade tagit ut från datorn hemma hos oss och ville ha nåt projekt så hon erbjöd sig att göra ett åt Emma... Jag hade överlopps garn av Karisma så hon använde upp restgarn, behövdes inte mycket av varje ... och så blev det så här skönt. Karisma rekommenderas för det är inte alls "stickigt" utan mjukt och skönt.
Babyfilten klar... Stickad i Shibuiknits garn från Garnstugan i Munsala. 55 % Kid Mohair och resten Merino ull.... UNDERBART mjukt och "gullot" garn.

Till de båda sockorna håller jag på med socka nr 2 till dem båda.... alltid lika slött att göra den andra sockan... jag är alltid redo för nya utmaningar efter första sockan... jag har ju redan gjort mönstret en gång... vill ha nått nytt.... man jag ska nog göra med klara. Sen är en del annat på gång..... men är hemligstämplat fram till jul. Tänkte göra ett par vantar faktist mönsterstickade som jag tänkte lotta ut här på bloggen som en julklapp... mera om det senare.

1 kommentar: