Summa sidvisningar

fredag 3 juni 2011

Dagen efter.....


....min dotters födelsedag.... Jag har numera en 7-åring i huset.. och hon är således inte "liten" mera.... Lite vemodigt samtidigt som jag är stolt över den mycket vuxna dottern. Vi brukar skoja med varandra här hemma när hon far hem till någon kompis eller bara är ute här hemma.... så brukar vi skämtssamt fråga " Har du veti mee de?" (= Förståndet).... och hon låtsas alltid söka i fickan och så låtsas hon hitta nåt och svara : Joo...ja har e mee... Och vi brukar tycka att sålänge vi har gett henne "veti" och hon minns att ha det med så har vi lyckats rätt bra i uppfostran.Hon blir skolflicka nästa år och man märker att fast vi är viktiga ännu så börjar också kompisarna dra mer och mer... viktigt att passa in... Hon glider lite ifrån mig..och har på känn att det blir mer och mer såå under åren.. och så ska det ju vara.
Skolan hade vårfest på onsdag kväll och jag är så glad att hon går i en liten byskola.. det kändes såå familjärt och mysigt hela festen.

Torsdagen var FÖDELSEDAGEN med stort F.... Vi väckte vår dotter med "ja må hon leva...." och jag misstänker att hon redan var vaken men hon spelade trött och yrvaken bra. Vi hade köpt en liten roddbåt åt henne och hon blev såå överaskad. Vi tar den till sommarstugan så snart vi börjar vara där. Hon älskar att ro omkring och har de senaste åren rott i en gammal optimistjolle så hon blev såå glad över en riktig båt... hela ansiktet lyste.
Det var lätt att göra 10 inbjudningskort till kalaset men inte sen så lätt att hålla reda på 11 barn samtidigt.... vi hade barkalas på e.m. och med 11 barn hade man dem på 11 ställen... vilken tur att Johan var hemma... så vi hjälptes åt att hålla reda på dem. Att ha 11 barn här i 6-8 års åldern... innebär snabbt tempo.. Om man säger som såå så hann de mycket på två intensiva timmar.

Glass tårtan som jag jobbat så mycket med åt just ingen av men chipsskålen var tom... jyst så...jag vet till nästa år. DE satt kanske 5 minuter och sen ut igen. De pratade till och med snabbt. Jag drog lite på munnen över hur snabbt de avhandlade vissa saker och snabbt gick över till annat ämne... "Jag tänkte bli..hmm..barnläkare när jag blir stoor...TROOR jag...eller så polis...vi får se ...det är vad jag troor nu i alla fall...men det kan ju ändra än. "Jag tänkte bli veterinär... absolut! "Jag å".... Det bara bubblade ur dem samtalsämnen.. Och jag tänkte i mitt stilla sinne att vore det fler barn i beslutsställning hade vi inga långutdragna regeringsförhandlingar.... Personligheterna i en sådan grupp är också väldigt olika... en är precis överallt... ska utforska varje hörn av huset och tomten.. en annan är mera blyg och sitter helst och gungar och en tjej ville helst sitta i köket med mig... Det var egentligen väldigt härliga ungar och jag är glad över att min dotter har såå fina kompisar. När min dotter öppnade ett paket fanns där en nyckelring som det stod "Världens bästa tjej"... och en av barnen utbrast: Men då bassar det ju åt dig...för du är ju det Emma"... världens bästa tjej... Och jag är glad... min dotter har hittat sitt sammanhang! Efter barnen hade vi exakt en timme på oss att göra iordning för familjekalaset.... ca 20 pers kom på kvällen, både min familj och Johans. Såå roligt att alla ville komma och fira min dotter. När kvällen kom var min dotter trött men lycklig.... hon hade en suuper dag!

Jag måste berätta en händelse under barnkalaset.. en av pojkarna kom in en sväng trots att alla andra var ute och han gick runt i hela huset, kollade in Emmas rum... vårt sovrum... som om han sökte nått.. Sen kom han i köket och frågade mig: "Var är Emmas lillebrors rum".. Frågan rörde mig lite... det rummet har jag också sökt i flera år... Jag sa "Emma har ingen lillebror.. vi har ..bara Emma". Förvånad sa han "jahaa.." och sen ut igen... Då tänkte jag att fast jag ibland tycker Gud varit lite orättvis när jag inte fått flera barn...så kanske det är nån högre mening med det också. Kanske det är så att man får så många barn man har nerver till.... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar