Summa sidvisningar

söndag 23 november 2014

Rapport från den värdefulla vardagen.....

Ibland bara är tiden såå värdefull och såå full av innehåll och man tycks riktigt LEVA varje minut... Sedan torsdagkväll 20:30.... och Lördag kl 14:30.... LEVDE jag.... Jag har fått ha min andra halva barn här hos oss och vi njöt av att bara vara tillsammans. 
Det märkliga är att han lämnade oss i februari .... och 9 månader senare så visste han precis i vilket skåp vi hade leksakerna, vilken låda vi hade de små plast bokstäverna med magneterna som man kan rada på kyskåpet .... Han var som hemma direkt. Och egentligen ska det inte vara möjligt för en liten kille att minnas allt det här... men det gjorde han. Vi har kramats, myst och lekt. På lördag kväll kom han och sa " Jag sova Annika och Johan inatt.... och det gjorde han. Stunden var så värdefull att jag tänkte att nu kan man ju inte ens slösa bort tiden på att sova... jag bara låg där och tittade på gossen.. och plötsligt somnade jag ändå.

Sen kom då det som alltid kommer förr eller senare... avskedet... han åkte igen... och det är alltid lika jobbigt... men jag har liksom lärt mig att jag får så lov att leva med det... ta det när det kommer och inte gruva mig för det .. för då förstör jag nuet.  Kramade hej då... och lät gå. Så är  det med det... man får ta de stunderna man får och så får man lära sig leva med det.Lite gråtande i täcket och en stunds ensamhet brukar reda upp det efter en stund...


Nu är det också lite enklare eftersom Johan och jag är på väg neråt för lite teaterbesök kring Lucia... så då får jag träffa honom igen...  :)  Oh Happy Day.....

Livet annars då... jaa.... Mycket har liksom ordnat upp sig... Jag har landat i jobbet... landat i rutinerna... i dygnsrytmen....  Börjat klara mig mer och mer självständigt på jobbet.... förstått vad jag ska göra hos vilka klienter... och utveckla arbetet så där smått. Jobbet intressant och utmanande faktist. Jag har nog märkt att efter alla dessa år med att bara jobbat med wc besök får jag nog allt som oftast uppdatera mig på diagnoser och mediciner som jag faktist inte vet. Så det är också utvecklade hos mig... jag börjar vara genuint intresserad av att lära mig mer.

Men trött har jag varit.... onormalt trött i kropp och själ på kvällarna... lite så där att man som sjukskötare verkligen trott att jag är ALLVARLIGT sjuk.. Ni vet ..vi sjukskötare har aldrig någon liten obetydlig sjukdom... vi är alltid sjuka PÅ RIKTIGT!!! Jag har haft hjärntumör, cancer här och där... som flyttar runt... haft VÄLDIGT lite tid kvar här på jorden.   Men som Johan sa när jag sa att jag är såå onormalt trött att jag säkert är alvarligt sjuk.... " Skulle du haft allt som du trott att du haft så hade du dött för länge sedan... Det är Höst... mörkt, nytt jobb, nya rutiner, ny dygnsrytm... så enkelt är det!"....  Jaha.... där fick man ju väldigt mycket sympati tycker ju jag då.....

Novembermörkret är ju fakitst väldigt bra tid att "skryypa" upp sig med lite kulturella evenemang.... som andra finkulturella i min "krets".  Så det har jag gjort.... För en vecka sedan gästspelade Åbo svenska teater med sin pjäs " The last Five Years".... men ingen mindre än Alexander Lycke... och kommer Alexander inom en så där 100 km radie från mitt område är min närvaro ett måste. Jag bara såå tycker om hans röst... kunde höra på den hur länge som helst... att han sen också ser bra ut är ju bara en underbar kombination. :) Den här låten är bra..... May I present...The one and ONLY.... Alexander.... :

I Lördags bevistade jag premiären av den lokala teatergruppen Norrskenet som spelade en pjäs på Scala... "Efterspel" En mycket tankvärd pjäs.... om syskon som ordnar upp efter mammans död opch en hel del minnen ... bra och dåliga... kommer upp till ytan. Bra skådespelarinsatser... trots lite "snedhet.... " ;)  Men sånt kan jag leva med. Jag var också där i egenskap av sjukvårdare eftersom min medbesökare ibland behövde påminnas att andas... som sjukskötare märker jag färgskiftningarna i huden då det börjar skifta i blått. Jag rekommenderar verkligen pjäsen .... gå och se den om ni har möjlighet. 

http://arenan.yle.fi/radio/2493410

Jaha.... nu ska jag fortsätta njuta av söndagen.... göra lite mat... kanske läsa bok... bara ta dagen som kommer med familjen.... 

1 kommentar:

  1. Vi läser Kalas i komockan.....Papaija säger Klotchhh så spottet yr :)
    Tusen tack för att vi fick komma till er och hälsa på
    Många kramar från oss
    Vi ses snart igen

    SvaraRadera