Summa sidvisningar

söndag 2 november 2014

Släpp kraven.... Lev i Nuet!

Ibland kan jag få ögonblick då det verkligen slår mig att..... Jisses Annika .... NU är du mitt i livet. Jag har man och barn, hus, egen tomt och bil av familjemodell med pplats för både barn och hund. Jag är inte längre liten....

Det är NU.... Och den här veckan som varit har jag verkligen jobbat med att hitta nuet... för det tappade jag bort en aning nu här då allt nytt började. Jag blev aningens för "upp i varv" och sov dåligt, men ändå ville prestera... jag oroade mig för det som varit och oroade mig för det som komma ska..." Jag kommer inte vara skärpt imorgon OM jag inte sover bra inatt... Tror ni jag somnade... som ALLS? Noupp. . jag levde aldrig i nuet.  For till jobbet fast jag hade sovit bara nån timme och var alldeles skakis när jag åkte till jobbet. Så denna vecka har jag haft "Jakten på Nuet".

Och jag hittade det.... åtminstone mestadels av det.... jag prövade på akupunktur och jag fann att Nuu måste jag börja lyssna på min kropp och släppa oron, förväntningar och stress, för det har min kropp försökt tala om för mig en tid. Jag ville bara inte verka vara dålig arbetstagare. Jag tyckte jag borde komma in i arbetet DIREKT... snajja allt första gången och vara "duktig flicka"... helst försöka klara upp det mesta själv för sån är ju jag .... "jätte-duktig"..... Nu har jag försökt släppa det här... leva Här och Nu, och ta det lugnare och släpp kraven.... det går så där... men jag fortsätter vidare. 

På akupunktur kände han på mina organ pulser och konstaterade att jag har svag energi...... och det är då märkligt att fast man gör något som är jätte roligt och som man väntat på... så hinner liksom man ändå inte med riktigt mentalt....
 Omställningen har stressat, övergången från 11 års skiftesjobb till dagsjobb,  övergång från 85%-100% arbetstid. Bara nya klienter att lära känna på jobbet. Inte hinna nåt in i veckan men ändå ha ett eget krav på att hinna en massa här hemma också. Jag hade föreställningen om att det skulle gå så lätt allting.... bara skutta över till annat jobb... för "Soom jag har väntat på just det.... ge 100 %... få allt rätt första gången... och vara SKIIT duktig!

Sen var det lite för mycket att ta in på en gång.... och det jag trodde jag bara kunde ta in första veckan... visade sig ta mycket längre..... Sen också arbeta lite mentalt på mitt sovande ... lyssna innåt på kroppen och släppa kraven. Det krävdes en gråtattack hemma hos mamma, simmande i ångest och självdömmande innan jag bara måste börja fokusera på NU.  Släppa kraven... det tar den tiden det tar att lära sig jobbet.... att börja sova bra igen.... men NU... just nu ska jag göra mitt bästa. Låta livet liksom hända som det händer.... släpp kraven på att kontrollera både dåtid och framtid.

Utåt har jag väl försökt ge sken av att jag mår bra.... men inom mig har jag verkligen kämpat med mig själv. och det blev så tydligt när min bästa vän direkt frågade av mig då vi träffades för nån dag sen..... Hon frågade inte går allt bra på jobbet.... hur har du det utan hon frågade direkt: Hur sover du nu då när du bytt jobb....?  DÅ känner man mig PÅ RIKTIGT! 
 Sömnen brukar bli min egen fiende alltid när det är en stor omställning i livet.... vet inte varför... det bara är så... sen tar det sin tid innan jag har rett upp det.... och det är lite så med sömnen att ju mer du försöker hitta lösning på problemet .... gör man det större.  Så nu jobbar jag på att låta det vara som det är... leva i nuet... inte oroa mig så för dagen efter ej heller ta fast tanken på katastrof om jag inte somnar. SKIIT svårt... men här har jag varit förr så jag vet att det ordnar upp sig med tiden. 

Tro inte jag inte älskar mitt jobb för det gör jag.... jag bara måste försöka hinna med  själv... acceptera att allt har sin tid.... ta en sak i gången och släppa kraven på att jag måste hinna så mycket annat in i veckan... inte uträtta några stordåd. Utan leva i nuet... Carpe Diem.... undras varför jag glömt mitt motto nu helt plötsligt.... Det gäller bara att hitta det igen. 

Och annars.... Akupunktur ÄÄGER liksom.... skrämmande effektiv.

1 kommentar:

  1. Jag du. det händer sig ibland att man tänker till och inser att man lixom är vuxen nu. Nu är det man själv som för allt vidare.

    SvaraRadera