Summa sidvisningar

söndag 30 november 2014

Första Advent




Första advent.... och Julen är på intågande. Jag bara myyser, älskar denna årstid. vi börjar fira rätt fort här i familjen. Plockar fram lite ljusstakar att ha i fönstren... oj... här hittade jag en lampa till, Kan vi hänga den här någonstans...? så här håller jag på.
Kanske för att November har varit så pass mörk iår att man riktigt längtar efter de kulörta lyktorna och "mysljusen... julsånger... pepparkaksdoft och julstjärnebak. Faktist sa de häromdageni radio att denna november har varit rekordmörk med bara 17 timmar sol under hela månaden... Inte undra på att man varit trött och kanske humöret även fått sig en törn allt emellanåt.

 Jag har såå njutit av att få vara ledig hela helgen nu denna första advent. De lediga helgerna är mig sååå värdefulla och jag njuter varje långsam helgmorgon då man inte behöver upp och iväg eller ha bråttom någonstans.... och sen att kanske krypa tillbaka under täcket efter morgonkaffet och bara läsa morgontidningen lååångsamt är såå skönt.
 Jaa... kanske jag saknar helgtilläggen i pengar... men när jag ser vad det betyder i kvalitetstid har jag svårt att sakna det på riktigt.

 Denna helg hade vi adventstema. Vi var på julmarknaden i stan och jag unnade mig att köpa krans till dörren iår... istället för att laga en, tänkte inte ta nån stress över det iår då jag sällan hinner hem på dagarna innan det är mörkt igen där ute. Då de finns de som säljer så .... varför inte liksom.... faktist första året jag KÖPER en men jag tänkte faktist ha december tema iår: En Stressfri December".
 Jag är såå inte på långt när i farten som jag brukar vara. Jag brukar göra en massa klappar själv och baka och ha mig men nu tänkte jag faktist inte stressa med det iår. Det man inte hinner... hinner man kanske sen nån gång. Kanske jag hittar en liten köpt julklapp istället till de jag annars brukar sticka själv nåt litet till. Så får vi igen se nästa år hur jag hinner bättre.

Sen gick lördagen i pyntandets tecken... Emma och jag var ut och sågade av en grantopp ur vår granhäck... tog in den i en gammal mjölkhink... satte röda ljus i och voilá.. Happy Little Christmas. Johan gjorde Pulled Pork i ugnen så det luktade gott här hemma hela dagen. Kvällen firade vi med god mat och lite småpaket.... eld i öppna spisen, fötterna upp och sticksömmen.

 Nu söndag tog jag fram "baken" och bakade en cheeskake och mjukpepparkaka... kaffe på det och en stilla promenad med hunden kompletterade en redan perfekt helg. Jag har fått vara med familjen, fått pynta till julen.... och levat i Nuet.

Emma frågade mig vad jag önskar mig till julklapp iår... och jag sa: Jag har redan fått den bästa julklappen av dem alla... jag får vara med dig... och med Johan... och får ha ledigt ALLA juldagar... DÅ behöver jag INGET annat, det är det allra bästa.. Det BLIR inte bättre än så här. Fridfull adventstid önskar jag er Alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar