Summa sidvisningar

onsdag 21 november 2012

En dag för Lego-lek





Idag har varit en alldeles ...alldeles härlig ledig dag..
 Dagen började med att jag väckte min dotter med att fråga henne vad 8 x 5 är... Klockan var sju och dags att stiga upp... Hon hade femmans tabell till läxa för dagen så jag tog ett stickprov så där i arla morgonstund...

 " Emma... Vakna... Jag undrar om du kan säga mig vad 8 x 5 är?"... Emma... Godmorgon"
.. jag stryker henne lätt över kinden.. "8 x 5"??
 En morgontrött mumlande röst hörs innifrån täcket.. " 40 ".. mumlar hon yrvaket.

Vi steg upp, satte på lite julmusik i vardagsrummet och så kröp hon upp i min famn och vi myyste en stund innan gröt och taxi väntade. Just då säger Emma alldeles tyst: " Det är såå roligt när du är hemma med mig, det är bara för BÄST när du väcker mig".
 Och jag blir alldeles varm om hjärtat. Min älskade älskade dotter, min hela värld. Tillika känner jag ett uns av att tiden rinner ur mina händer och att jag arbetar bort tiden jag får med henne innan hon försvinner ur huset.. blir vuxen och inte behöver ha mig hemma mer... lite sorg i hjärtat tillika. Leker med tanken på att vara hemma men vem kan vara det idag.. med huslån, billån och dyr mat... och sen alla räkningar... inget alternativ... det blir nog till att försöka hitta de små stunderna av mys som kommer i ens väg och vara närvarande i nuet när de kommer.

Efter att min dotter åkt iväg väntade en hel del som måste göras. Tvättkorgen var full, räkningarna skulle knappas in på datorn, hunden skulle ut och uträtta sina behov, huset skulle röjas upp åtminstone så man skulle kunna gå, mat skulle inhandlas. Jag hann precis klart innan Emma kom hem och jag tänkte att idag ska bara hon och jag göra nåt tillsammans så idag hade vi jätte-rolig LEGO-DAG. Vi byggde lego för kung och fosterland.... och fast jag annars inte är så förtjust i lekar så tyckte jag det här var jätte roligt.


Ser ni vad som hänt här.... Tjuven i svarta hatten har sprungit och knuffat till en cyklist som fallit och skadat sig.... kompisen till höger ringer efter ambulansen med sin suuper smidiga telefon... och ambulansen kommer ... med sirenen på... Suuper spännande...
Här är vår legostad... med ambulans-station och ett sjukhus... en polisbil skymtar på vägen....
Polisen jagar tjuven som tappat sin hatt..... hmmm... bevismaterial...
Här är det suuper-detaljerade sjukhuset.... med läkarrum och röntgenrum och patientrum.... 

Efteråt bakade vi lite pepparkakor med deg köpt från butiken, det spred sig en härlig mys-jul-doft i huset.... vi bakade också lite bröd idag.
Johan och jag tänkte ha en "bara hembakat-bröd vecka". Är faktist rätt trött på de köpte bröden... rågbröden hinner man bara hem med så är de skarpa som en skosula, eller så är ljusa bröd så full med luft att man fiser en gång så är man hungrig igen.:)
 Här är receptet på det vi bakade ... blev faktist jätte gott... :

 5 dl vatten, 50 g jäst, 2 tsk flytande honung, 1 msk salt, 7-8 dl vetemjöl, 3-4 dl grovt rågmjöl.

  Vattnet värmes till ca 37 grader och jästen löses i vattnet, sedan blandas alla ingredienser och degen får jäsa 45 min, bakas ut och sätts i 2 formar, och får jäsa igen ca 30 min. Bröden penslas med olja och ovanpå strör man en blandning av rosmarin 2 tsk och flingsalt 2 tsk...  Gräddas i 200 grader 35-40 min.

Underbar doft i köket. Pröv baka den om ni vill. Nu ska jag knyta mig efter en dag av mycken lek, och mycket tid tillsammans med min älskade dotter. Vi ska se vad morgondagen har att erbjuda.... kanske mera lego-lek... vem vet...?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar