Summa sidvisningar

fredag 25 maj 2012

Mycket på gång.... blir svettig med mindre....

Fredag då-Ledig sådan. Det innebär en mycket nödvändig städning.... Vi drar in jord och sand här i hushållet att man kunde tro vi bor vid ett grustag ... men vi kan ju säga som så att vi är igång ute mest hela tiden. Denna vecka har vi satt potatisarna i jorden, vi sätter alltid för mycket bänkar egentligen... sen ska de ju rensas också, och användas och tas upp.... men varje år på hösten lovar vi dyrt och heligt att nästa år sätter vi bara två bänkar.. så när våren kommer så sätter vi likväl 6 bänkar. Vi lever under devisen... " men då vi ändå har sätt potatis för en bänk till så sätter vi ner dem..." Mina planteringslådor är på gång... i går satte Emma och jag rödlök och lite vanlig lök. Lådan där jag ska ha morötter och rädisor är på gång. Rädisorna älskar Johan i salladen på sommaren och jag tycker om att ha dem på en knäckesmörgås. Lite ärteskidor och persilja och dill är ett måste också. Så det är på gång.
 Iår tänkte jag satsa på "evighetsblommor istället för vanliga sommarblommor i landet..... Vore lite kul att prova på eterneller så jag har köpt några påsar av dem och lite darrgräs som jag tycker är det lustigaste av alla grässorter.. Ett osäkert kort är faktist frilandsgurkor som jag satte innomhus på skoj i början på april... nu har jag flera stora friska plantor som jag nu inte kan göra något annat med än att sätta ut... vi får se hur det blir.
Dagarna går fort här i maj.. det har jag alltid tyckt, det är så mycket man borde hinna med både på insidan och en hel del på utsidan så man vet inte alla gånger var man borde vara.

Vår sommarstuga är PÅ GÅNG... kan kan ju säga... och nu börjar räkningarna och jobbet komma... huhu... men roligt tillika... jag säger bara ÄNTLIGEN!

Igår kom lastbilen hem med 92 plintar och två 500 kg säckar torrbetong.... till grunden och då har man långt till skrattet när man tänker att man ska ha det ut till en liten holme..... vi var ute på vår holme förra helgen och mätte... hade olika åsikter och började om... IGEN... men nu är vi rätt nöjda båda två.

Det är underligt med män överlag... Jag hade för länge sedan pekat ut platsen som jag tyckte var bäst för vår villa... med tanke på ljus och utsikt och rubbet... men då tittade han på mig  som att " Lilla vännen det kan vi ju inte göra... för att..." Förra helgen sa svärfar samma sak som mig... "varför lägger ni den inte här längre fram så får ni in mera sol...." Och döm om min förvåning då Johan sa " jaa det har jag inte tänkt på... kanske inte så dum ide... " DÅ var det plötsligt en bra ide då någon annan sa det men helgen tidigare hade mitt förslag röstats ner direkt. Fast farfar pekade ut exakt samma ställe. Jag bara lämnade med munnen öppen.... " Men det sa jag ju förra helgen ...började jag protestera. Jaa sa Johan... men vi måste nog fara om den där stenen.... annars var det bra...  Jag har märkt att de vill gärna discutera högt och svarar man inte så får man en kommentar om att man inte lyssnar... sen är alla ideer som de har bättre än min... tyyp alla och alltid..... men när någon annan säger samma sak så är det plötsligt en JÄTTE BRA ide... MÄRKLIGT!

Vår stuga där vi sov och hela vedförrådet var fulla av villa sockar vi kört ut i höstas så vi fick börja med att flytta dem.. igen... Härligt att få börja vara ut igen på vår ö... denna helgen sover vi nog där efter mitt f.m. jobb på lördag.
Idag börjar Johan köra ut till grunden så NU är vi igång. Jag ska väl vara hantlangare vid hamnen när vi lastar men jag lämnar nog hem idag... en klimp mindre som tyngd i båten tycker jag... ;) Jaa städa var det jaa.... *suck* bara att sätta igång dåå....
De här gummorna är hur härliga som helst.... och med den här översättningen ... låter faktist som om de sjunger just den texten om ni lyssnar. Haha... man kan ju inget annat än att hålla på dem lite också.. och till dig Tommy... Norge är en Erik Saade wannabe.... om du frågar mig ... och till det kan jag ju säga att han inte kommer i närheten ens... till och med huvan ska kopieras... Ojoj..

3 kommentarer:

  1. Klart han é...jag har aldrig sagt något annat...but me like :D

    SvaraRadera
  2. Ifall du äger en fiberduk kan du täcka över frilandsgurkurna med den, de är lite känsliga för frost :) Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh...men tack för det tipset Anna.Lena... har inte satt ut dem än för jag var rädd för just det... frosten alltså... Jag antar att du provar ha gurkorna också... vi får se hur de blir.. om jag alls vill ha dem fler år. Roligt att du följer min blogg.. ;)

      Radera