Summa sidvisningar

onsdag 16 maj 2012

Allt är Mammas fel!

Om ni inte redan visste ska jag be att få erkänna här och nu att jag är ansvarig för krigen ut i världen, att barn svälter, att man måste gå i skola, att jultomten kommer bara en gång om året, jaa.... jag är skyldig till det flesta hemska saker som händer här i världen. Har man en 7 snart 8 åring i huset får man snällt foga sig till det faktum att det är ditt fel ALLT! 
Sen ska man också trösta en ledsen flicka som tycker ha gjort bort sig i skolan.... vilket också var mitt fel... om hon riktigt tänkte efter. Och att göra bort sig inför klassen är det VÄRSTA som kan hända... Och  jag kan nästan tänka mig det. Det minns man ju hur det var när man gick i skolan hur viktigt det var att passa in, inte vara annorlunda, hålla sig inom ramen för det som är pop och normalt... Hör man inte till gruppen är man utanför... så enkelt är det. Egentligen en ganska hård värld, hårdare än den vuxna arbetsgrupps gemenskapen. Och fast man så gärna vill skydda sin dotter och sopa vägen framför henne så i denhär åldern får man bara hoppas att man har uppfostrat sin dyrbaraste skatt... så pass bra och inplanterat "vett" så pass bra att hon klarar sig, för vissa jobbiga saker kan inte jag reda upp.

Idag hade de "belöningsdag" i skolan och det är egentligen en helt kul grej där klassen får samla lite pluspoäng genom att uppföra sig på lektionerna. När klassen sparat ihop plusspoängen till en viss mängd får de en "belöningsdag". Bra så... de fick ta med sig varsin film och sedan skulle klassen rösta på vilken de ville se.... Emma ville gärna ta med sig sin favoritfilm... och gjorde så...  väl framme vid röstmningen  visade sig det att ALLA redan sett hennes film och hon fick inte en enda röst.... De såg nån nyare film..
Kanske filmen "Hitta Nemo" inte var nyste filmen i stan men min dotter tycker om den.... och faktum är att vi inte köper nya filmer så ofta, vi har några som hon tycker mycket om ...Vi har inte råd att hålla oss up to date med alla filmer. . Som förälder idag skulle man också behöva hålla sig med det nyaste nytt för att hon ska passa in... Huhu...  Så när hon kom hem idag såg jag redan i dörren att hon var ledsen.. hon hade nog blivit tillsagt direkt av klasskompisarna att hennes film inte var så mycket att hänga i granen inte...  Hemma var allt fel och det var MAMMAS fel... hon hade haft för varm jacka idag och blivit svettig... MITT fel... Jag hörde fragment om filmfiaskot... och satte ihop två och två... Hon ville bli osams med mig för att få utlopp för sin besvikelse i skolan.  Hur mycket jag än hade velat åka tillbaka till skolan och faktist säga att det är faktist en helt bra film så kunde jag ju inte göra det..  Besvikelser kommer... det hör liksom till med att bli vuxen. Men när det gör ont för henne i hjärtat känns det också i mitt..  Hon har en super bra klass och jag tror nog att det är likadant överallt. Det är säkert hemskt att göra bort sig där. Jag kan trösta men inte rädda henne då och där när det händer. Hon måste klara det själv. Jämmer...

I födelsedagskalas tider är det också jätte viktigt med rätta presenter, inget flickigt åt en pojke...inget för barnsligt..  helst bra presenter ska det vara också.. annars får man höra av det alldeles säkert. Alla åldrar har sina bekymmer men som min mamma brukar säga så har små barn små bekymmer- och stora barn större bekymmer. 

Det är väl nu man ska låta dem utkämpa striden själv.... och sedan sitta och var redo med en famn och en kram då hon kommer hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar