Summa sidvisningar

fredag 26 augusti 2011

Vårt stora projekt.....




Ok ...nu är vi på gång. Vårt projekt med egen sommarstuga har satt igång på allvar och höstens arbete blir att få ner min farafars stuga och söka om byggnadslov.Vi kommer att använda endast den högra sidan av huset på bilden sett....som är märkt. Vi har fått ner ett 40 tal stockar i skogen och de befinner sig i detta nu på sågen där de sågas i önskad längd. Mer kan vi nog inte göra innan vi får isföre ut till holmen.Då kör vi ut huset. Fönstren i huset var i så dåligt skick att de kan vi inte använda. Så vi håller på att ta reda på priser för nya fönster, det blir ändå en ganska dyr investering så det ska tas reda på många offerter innan man slår till. I huset är T-fönster och vår förhoppning är att kunna sätta in nya T-Fönster så vi får det att se ut som det varit. Johan och min pappa har rivit ut golven ur huset... och de hittade en enorm matkällare under vardagsrumsgolvet, tur att ingen av dem trillade dit. Jag hade då ingen aning om att det fanns en sån under huset. Mina funderingar är att de en gång i tiden använt det som farfar hade som vardagsrum användes nog till kök förr itiden.













Sen har vi också hittat märkningar i stockarna så kan så vara att huset är ännu äldre än vi trott och flyttad redan en gång från nåt annat ställe. Men det får vi nog aldrig veta med säkerhet. Gårdagens uppgift var att själv märka de stockarna av huset vi ska använda.


Vi kommer bara att använda halva huset med vind, men vinden bygger vi en aning lägre än som det är nu, vi måste få ner takhöjden så den är ännu under planering. Johan spikade lapparna och jag märkte dem. Johan var lite tveksam om jag säkert visste vad jag gjorde men vadåå.....vet jag inte det så börjar jag inte ens...:) Nästa vecka är den planerad att åka ner, en man från Purmo ska hjälpa oss, han har lite mer grejer för sånt. Ska bli spännande.

Nu till helgen firas villaavslutning och vi ska åka ut till skären en sista gång för säsongen och fira lite med facklor och ljus och bastu. Vi hoppas på att nästa år fira villa avslutning i egen stuga, med ett varmt ljus innifrån och lyckta på egen veranda.
Idag väntar kvällsjobb och jag borde hinna inhandla lite lycktor innan dess så ...På återseende....

3 kommentarer:

  1. WOW, stort, fast ni bara tar halva. Det där kommer bli en FANTASTISK villa innehållande mycket ljus, värme och kärlek. Det vet jag redan nu!:D

    SvaraRadera
  2. Vi har mycket kärlek och värme redan nu för vårt lilla hus..... Du måste komma ut sen så bjuder jag på mat Tommy.

    SvaraRadera
  3. Det blir konstigt att "faffas gååln" kommer att saknas på Åbackan. Huset har ju stått där så länge, men roligt att stockarna kommer till användning i alla fall. Ni har ett digert projket framför er, men ni två orkar ju med sånt och tycker dessutom att det är roligt.

    SvaraRadera