Summa sidvisningar

måndag 22 augusti 2011

Effektiv ledig dag... bakens dag...

Vilken bra dag idag..... Börjar vaka idag så dagen var ledig.... Formen var tillbaka på 90 % så man får var nöjd. Ställde iväg Emma till skolan... tog en kaffekopp och bara njöt. Städade lite lådor och skåp i köket efteråt... borde ha gjorts för länge sedan.... så fortsatte jag att ta fram baken med det samma. Jaaa jag bakade alltså... Det blev lite cupcakes med rosa frosting och jordgubbsströssel på...en rulltårta för att använda upp lite fjolårs äppelsylt... . en limpa med lingon och russin i... Den bakades med bakpulver så den var behändig att slänga ihop.... Om ni vill testa den kan jag ge receptet här:

Lingonbröd

3½dl grovt rågmjöl
3½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1½ tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl linfrön
1 dl russin
1 dl solrosfrön
1 dl rågflingor
1 dl rågkross
1 dl lingon eller lingonsylt
½ dl sirap
3½dl surmjölk
2 ägg

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa samman de våta i en mindre bunke. Blanda sedan alltsammans och häll över det i en välsmord och bröad avlång tvåliters form. Grädda i 175 grader i drygt en timme.


När jag höll på i köket kom plötsligt en liten fågel, en gulsparv flygandes och satte sig alldeles under köksfönstret på fönsterbläcket.... och den tittade in som om den tittade rakt på mig... vi stod så en stund...tittandes på varandra båda orörliga... verkade länge men stunden var kanske bara nån sekund .... jag sa högt för mig själv till fågeln: Tack för hälsningen .... Hälsa tillbaka"!... Sen flög den iväg lika hastigt som den kom. Tog förhoppningsvis hälsningen med sig. I bland kan jag få den känslan att djur ibland kan komma med hälsningar från de som inte är med oss mer....bara för att titta till oss..... Kanske den kom med en hälsning från min farfar, mormor, eller systerdotter.... vem vet... Roligt att få hälsningen i vilket fall som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar