Summa sidvisningar

onsdag 16 januari 2013

Urval av höstens och vinterns produktion....

Tänkte uppdatera mig lite vad det gäller stickningen... Tänkte visa några saker som jag gjort nu till jul och några nu lite senare.



De här blev ett par julklappssockar till min lilla syster.... som önskat de här förra året... och året innan det... och året... o.s.v. så nu fick hon dem äntligen. Mönstret är taget från Garnstudio och jag beställde det rekommenderade garnet Merino Extra Fine. De blev ganska tjocka så de blev kanske inte "in i skon" strumpor men "hemma-mys sockar.".... RIKTIGT roligt mönster. Rekommenderas varmt för hugade!
Så var ju detta då mitt STOOR-projekt... En flätad kofta åt min pappa till Julklapp. SOM jag jobbat med denna... men det var det värt. Länge sedan jag stickat flätor så det var lite pickligt till en början innan jag fick upp farten men sen körde vi på så utav bara sjutton. Inga flätor på ärmarna faktist och det är jag glad över, de gick fortare att sticka än fram och bakstyckena. Jag har stickat i Drops Alaska garnet, och den sticks inte alls. Mönstret är taget ur en Allt om Handarbete Stickmagasin tidning. Som knäppning är det blixtlås istället för knappar och det var bra så behövde man inte hålla reda på knapphålen när man stickade. Blixtlåset hjälpte min svärmor med att sy.Kragen gjorde jag i en kontrastfärg för att piffa upp färgen på hela tröjan... när han har uppe koftan har han en röd krage ...
Den här tröjan stickade jag för rätt länge sedan men den lämnade i lådan halvfärdiga projekt, när jag hittade den här om dagen gjorde jag den klar och ämnade ge den åt min systerson Malte... Det här är framsidan ni ser... Fisken närmar sig kroken...
Men simmar oberörd OM den..... och fastnar inte... allt enligt Maltes önskan.. "Det är ju synd om fisken om den fastnar". Figurerna är broderade på efteråt... och det här är då baksidan av tröjan ni ser.. Egentligen på mönstret så skulle fisken fastna på kroken... men vi körde Malte-style helt enligt önskning.
De här håller jag på med som bäst. Långskaftade norsk-mönstrade strumpor i grått... Mönstret från Garnstudio och garnet som används är Fabel grå och vit. Stickas på 2,5 så de blir lite tunnare men följsam och mjuka. Lite dryga är de att sticka men utmanande mönster. Jag har valt att inte göra dem så långa som måtten anger på mönstret eftersom de blir för lnga då till tjejen som ska ha dem.. så jag börjar med hälen nästan strax efter alla intagningar... men är helt ok det med. 
.

... och jag har hur många projekt som helst i huvudet... ju svårare desto roligare..

Jag har såå fastnat för mönsterstickningen, helst något norskt med mycket stjärnor.. mee like! Jag tänkte ju vara lite ego nu i början på året och sticka åt oss här hemma lite mer. Håller faktist på med ett par strumpor åt Johan men jag är lite besviken över färgvalet för mönsterstickningen.. mönstret syns inte så bra eftersom färgerna är väldigt nära varandra i nyans.. nåja.. jag ska göra dem klara så får ni se sen.

 Njaaa... det här var väl allt för denna gång... Kanske ni sett att jag har ändrat utseendet på bloggen en aning.. min första tanke med snö var faktist... hua va kallt... och jag tycker nog om snö... men faktist mest innifrån.. alltså om jag får vara inne och titta ut. ;) Men snötema och lila färg inspirerade mig just nu... jag ändrar den när det våras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar