Summa sidvisningar

torsdag 24 januari 2013

Djuren hos Johnsons

Ok... efter att närpå satt mig på katten som i mörkret krupit upp i den svarta skrivbordsstolen... och sov... och  inte alls hade en tanke på att han kunde bli ihjäl sutten vilken sekund som helst... kom jag att reflektera över våra djur här på Åminne.  I bland är det så tokigt att man inte tror att man är riktigt sain in the head....
 Så länge vi bodde i lägenhet i stan... barnfri och ny inflyttad tyckte vi det kunde vara treevligt med nåt djur... men eftersom jag var allergisk skaffade vi akvarie och guldfiskar... Guldfiskar tycker jag om... de är stora .. man ser skillnad på dom så man kan namnge dem... Den första minns jag hette Nissi... och så hade vi en svart också som hette Gunnar.

Vi ville båda ha hund... trots min allergi och vi skaffade en Bichon Frisee hundvalp Milou som vi hade i två veckor... tills jag inte kunde vara hemma mer om jag då tänkte andas... Jag var gravid och kunde inte ta någon som helst allergimedicin.. jag reagerade såå starkt på valphåret att vi måste lämna tillbaka den.. Det var en sorglig dag då jag återlämnade hunden vi såå fäst oss vid ... och han med oss.  Jag storbölade ända hem. De hade fått tag i nya ägare i Kuopio så vår hundvalp skulle dit redan nästa dag... trodde vi. Hunden hade blivit så ledsen när vi åkte att han rymde från uppfödaren ... som ringer och vill att vi kommer och hjälper till med att hitta hunden... så det har vi också gjort.. sökt en hundvalp i hela lövöby...Så då kunde man bocka av listan " 99 huvudlösa saker man borde göra innan man dör"... 1. Leta sin hundvalp i Lövö... .  Den kom fram efter många om och men först då Johan lockade... stackarn han som var såå fäst i Johan.  Såå.. avskedet fick vi ta en gång till... jippi.... så jag storbölade hela vägen hem ...igen.

 Vi höll oss till fiskar..... som fick "vita pricksjukan"... alla som haft akvarie vet att den sprider sig snabbt och ALLA där dör inom någon dag... så ... JEPP... det gjorde de.

Vi flyttar ut till Åminne... hästar ÖVERALLT... har ingenting emot dem alls... riktigt fridfulla att titta på... så länge de hålls INNE i hagen... och inte i min trädgård... då får man ta på sig skor och helt enkelt leda bort dem igen... OM  inte.... unghästarna är på besök för då kommer inte bara EN... nej nej... då kommer 10... låter som en jordbävning i marken då de kommer och sen är de över allt. De skrämde Johan en morgon då han yrvaket stigit tidigt upp... skulle till jobbet... gick sin vana troget ner i källaren där vi har toaletten... en van sväng in i pannrummet för att kolla värmen då han lyfte blicken till fönstret står en häste böjd och stirrar in... sen tänker ju jaag då om han hann på toaletten. ;)
Efter det fick mina föräldrar kattungar  vi blev  övertalade att ta en kattunge... som BARA skulle vara ute.. en utekatt sådär för Emmas skull. Findus en svart angora flyttade in. Snart var han inne också... det var ju lite synd om honom allt ändå.
Kaniner har vi haft 2 och de har efter en tid alltid blivit förvandlad till minkar... konstigt?!
Findus som vi trodde var en pojke... visde sig inte vara det. ... och hos oss var snart också kattungen Simba.
Då kom vi på den geniala iden att skaffa nya fiskar till vårt akvarie och då flyttade Kurt, Maja, Nissi 2, Staffan in till oss...
När nu det gick så bra med katterna... kom vi på att vi ska skaffa hund... en ute hund när vi nu hade mera möjlighet till det.. vi hittade Donna på nätet.. en tjej som snabbt behövde bli av med hunden pg.a. flytt, vi kollade upp NADA köpte hunden och hade tur då det visade sig att Donna var hur härlig som helst. Hon var det mest impulsiva köp vi någonsin gjort... näst efter panelen till sommarstugan....
Så då hade vi en hund, två katter, 4 fiskar. När grannen åkte in på sjukhus flyttade hennes katt till oss... så då fick vi en fosterkatt.

Hunden var en utehund hela sommaren... på hösten tycket jag ju att det är väl inte så farligt om han är inne .. i källaren en liiiten stund... sen var han inne varje natt... sen kom han upp liite och nu sitter han med oss och fredagsmyysar i soffan.... Hon arbetade upp sig kan man säga.

Så nuu matar vi katterna i skift för de tål inte varandra... hunden försöker jävlas med dem och äter upp deras mat om man inte vaktar.. Donna gillar inte fosterkatten.. alls... så de bråkar så det finns ej dess like.. Försöker vi ge Donna nåt hon inte riktigt gillar och hon bara fnyser behöver man bara göra ljudet av att locka in en katt så äter hon koppen tom!   Fosterkatten kissar överallt nu så man kan inte ha ut nån matta på vädring.. om du hade tänkt ta in den igen... JÄTTE jobbigt! Så här håller vi på... Jag undrar vad vi ska hitta då som nästa... kanske marsvin... eller hamster eller nåt sånt.

Våra guldfiskar har faktist av ålder dött en efter en nu här kring jul... vi har haft dem i kanske 5 år så de har levt länge men idag dog även Maja... Efter en kort seremoni med diktläsning av mig och sång av Emma .. spolades Maja hem till sista vilan.  Rest in Peace Maja...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar