Summa sidvisningar

måndag 16 september 2013

Helgen i Helsingfors



Hemkommen från en helg i Helsingfors. Vi fick vara med på Johans kusin Andreas bröllop. Bröllop är fina tycker jag. Det var ett vackert brudpar, mysig liten stenkyrka, bra ordnat och en riktigt rolig fest. Vi var bjudna hela familjen och det var ju roligt för Emma som fick komma med denna gång.Hela bröllopet gick på finska så mot slutet av kvällen och efter måltidsdrycken  var jag jätte bra på finska... så bra finska visste jag inte ens att jag kunde..... ;) Men jag pratade finska flytande... tänka sig... ;)

Vi övernattade på ett Hotell i Dickursby, riktigt bra hotell och nu måndag morgon här hemma tycker man ju faktist att någon kunde komma hem till en och ställa fram en likadan frukost.... med lika många alternativ och gott kaffe.... sen få lova att lämna allt porslin på bordet och faktist skiita i disken. men nej nej,... tillbaka till verkligheten... Det är riktigt bra att fara bort emellan... se nåt annat... vidga vyerna och sen konstatera som alltid att man trivs bäst hemma... lika som att man faktist passar bäst hemma också...  Om man sätter mig brevid en Helsingfors tjej... i tyyp samma ålder så kan jag nog försäkra er om att det syns men som är från landet. Jag passar kanske inte riktigt in där med mina röda studsiga skor, jeans och favortitröjan.... bredvid en Hesare... med smala svarta jeans .. lika smal i midjan som jag är runt låret... svarta höga klackskor.. till vardags... och en vit skjorta... och sminkad. Men nåjaa.... jag tänkte om man ler stort så upptäcker ingen att jag är lite slamsigt klädd... bara att jag är väldigt glad. :)

På hemvägen stannade vi till på IKEA i Tammerfors och skulle ju inte ha nåt skillt... vi skulle bara titta... som sagt.... Ut kommer vi med en byrå till villan och två hyllor ....+ lite annat smått och gott som vi tyckte att vi behövde. Rymdes i bilen precis... och då snackar vi precis.... Puhh.. va tur.

Så idag är vi tillbaka till verkligheten.... suck.... hade varit roligt att vara nån dag till... hade varit roligt att besöka Heureka i Dickursby, eftersom det låg alldeles nära hotellet och kanske ha tagit tåget in till Hesa och gå på stan och framför allt bokhandlarna där.... men nåjaaa... det blir en annan gång.

Denna vecka väntar lite jobb... men också lite skola i Vasa i slutet av veckan... och tills dess ska ett större jobb vara klart och jag har det faktist halvvägs men har ännu mycket kvar att skriva... så det är som de säger...  sent ska syndarn vakna. Det blir till att sitta kvällarna med det denna vecka men ingen omöjlighet....  Jag måste faktist säga att trots arbeten och sånt så har jag faktist fått lite mersmak för skola... hmmm.... kanske jag nån gång går utbildningen i ledarskap.... hmm.... vem vet...tanken finns faktist.


Och jaa  jag tänkte visa min nya frisyr.... svart och blått.... Njäää..... modet svek mig i sista stund och så tyckte inte min frisör att det var så bra ide ..... att det inte riktigt passade med min still.,... hmmm... undras vad hon tänkte på då....





2 kommentarer:

  1. Vanda är inte Helsinfors. Möjligtvis kan du dra dem över samma kam genom att använda ordet meteropolområde men att klumpa ihop Vanda som är en landskommun med Helsingfors går inte. Det är ungefär som att påstå att Pedersöre är samma sak som Jakobstad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...Ok..... och det stör dig just i min berättelse för att...?? .

      1. Du är bosatt i Pedersöre och har blivit kallad Jeppisbo... och det har alltid förargat dig.
      2. Det är såå viktigt för min berättelse om bröllopet att specifisera orten så att felaktigheten i den samma gör den till en i det närmaste felaktig sägelse... närapå lögn.
      3. Du bara hakar upp dig på småsaker och vill att allt ska vara petigt rätt... i hela världen...
      4. Hade bara inget annat att göra....

      Till kännedom kommer Vanda alltid att vara Helsingfors... för mig.... jag råkar använda den "kammen".

      Radera