Summa sidvisningar

torsdag 13 december 2012

Skönhetstävlingen Lucia och Dörrkransar...




Torsdag.... 13 December och redan Lucia.

Började dagen lite tidigare med dotterns skola som idag började en timme tidigare för Lucia programmet som föräldrarna var välkomna på. Jag är ju som sagt hemma denna vecka så jag satt gärna med på programmet.

Armen jaa.... vad ska jag säga. Bättre och bättre i vila och med värk/inflammationshämmande medicin på så går det skapligt.  Jag får upp armen ca 45 grader nu och det är framsteg big time. Jag får på mig jackan själv och har inte längre lika ont. Men så fort jag icke-genomtänkt snabbt sträcker mig efter nåt river det ordentligt till i armen... uppe i axeln så jag får nog vara försiktig.
Men idag torsdag kunde jag inte hålla mig längre ... jag bara MÅSTE sticka idag... jag höl på att förlora förståndet med att bara titta på alla mina projekt som borde bli färdiga innan jul och alla roliga mönster.... Jag bara MÅSTE få börja.. så det gjorde jag.
Jag fick rådet att återvända fredag till läkare om armen inte är RIKTIGT bra men jag vet inte.... faktist inte... jag vet att jag i såfall blir erbjuden kortisonspruta och det borde man inte ta.... har jag hört från "säkra källor"....
På tal om källor... jag har världens bästa vän och zonterapeut som efter att ha läst mitt blogginlägg förra gången ringde mig och erbjöd mig en tid för behandling redan nästa dag... för att hon "läst på om hur vi ska göra med min arm" Viveka min vän är bara för BÄST!!!
Jag får se hur jag gör..... hmmm..... Det är inte riktigt bra.... inte alls men det kanske blir så vi ska se.
Jag har haft ett lite större stickprojekt denna höst som SKA bli färdig till jul och ikväll när jag inte kunnat hålla mig stickade jag det sista färdigt... och jag frågade Johan vad han tyckte om det färdiga resultatet... Han sa "Jätte fiint.... men det har kostat din arm"..... Men då sa jag att "Det var det värt".... Är faktist SKIIIT-nöjd om jag får säga det själv.

Denna vecka då borde jag ju ha vilat... legat på soffan och läst... och det gjorde jag... första förmiddagen... sen har jag fakitst julstressat... skam till sägandes. Jag har inte kunnat hålla mig då så mycket borde göras. ... men det mesta har varit helt roligt... Har bakat lite till jul.... lussebullar som är ett måste på lucia... pepparkakscupkaces... Städat lite köksskåp med höger hand..... julpyntat... hängt upp julgardiner... med höger hand... allt går bara man vill... och idag märkte hur många måsten jag egentligen hade ... i mitt eget huvud.. Jag hade egentligen inte suttit ner på hela dagen... fläktat på som  om det var sista dagen på jorden.. Bytt gardiner, paketerat och skickat julpaket till Åland, plockat fram lite julpynt... m.m.   Och fast jag var rätt trött i armen och fick ta en till värktablett så tänkte jag ännu börja göra julkransar till dörren ..bara för att det ska vara ..... sagt och gjort... jag tog med min dotter och hund och skulle till skogen och plocka ris... väl där fick vi först gräva fram ris och man fick bara några strån igången... och det kändes rätt tröstlöst när jag bara plötsligt satte mig ner på en sten i skogen och sa åt Emma... " Nej nu går vi hem.... vi skiiter i kransen iår... jag vill hem". Jag bara kände plötsligt att vi bara var där för att jag fått för mig att jag MÅSTE ha krans på dörren... vem har sagt det... ?? Jag är ju sjukskriven för bövelen... och tagit extra värkmedicin och här sitter jag i skogen och tror att jag måste ha en krans på dörren... annars kommer inte julen... den kommer väl ändå... fast jag sätter nåt annat på dörren... Emma sa förvånat... : Men kransen då...?? Den skiiter vi i sa jag och så gick mor, dotter , hund hem och tittade på en film istället.  Och jag tillät mig vila mitt i jultillställningen. Så om julen inte kommer i år får ni skylla på mig... för jag SKET i kransen.

Kvällen stod vi traditionsenligt på torget i snöfallet och tittade på skönhetstävlingens vinnare : stadens lucia.  Har faktist förlorat lite tron på den rätta lucia andan... Det är Decembermånads skönhetstävling... det såg man även på skolnivå.... den sötaste tjejen med det längsta håret ... lockar i... söt ansikte blir lucia... sen den med den vackraste  sångrösten och det varmaste hjärtat är den ständiga tärnan  längst ut på kanten.  Det är inte alltid de två egenskaperna sammanfaller.  Jag röstar alltid på de kandidaterna som har kort hår och som ser snäll ut i ögonen... kanske för att jag själv alltid var den ständiga tärnan... längst ut på kanten... inte utseendet alltid till min fördel men varmt hjärta... Jag undrar vad luciorna tänker när de kommer skridande in till stan och stiger ur sin hästdroska...Är det:  " Nu ska jag glädja er och ge er julefrid ... eller är det... " Yes... jag vann.... jag var snyggast.".. Jag tror det senare.

Jag är mest till torget denna kväll för att höra stadsdirektörens utlysning av julefrid över staden... Fin tradition... Enligt den får man från och med idag inte reta upp sin medmänniska för att man inte ska störa julefriden... och jag lutade mig fram till  Johan och påminnde honom om att inte reta upp mig nu då före jul... för det säger stadsdirektören... då han  lugnt  och bestämt säger... " Men Annika.... Det vet jag aldrig ... förrän efteråt.... " ;)  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar