Summa sidvisningar

måndag 17 december 2012

julklappsinköp... man borde blivit född som man

Började jobba idag igen efter en veckas sjukledighet med min sjuka arm. Tänkte inte klaga mer på den nu för Who cares anyway?... Och det "går" att jobba men bra är den inte...jag gjorde mitt bästa.
  Om man tänker efter och anpassar rörelserna så kom jag igenom dagen.

Dagen blev rätt lång eftersom Johan och jag gjorde ett tappert försök att inhandla julklapparna ikväll efter jobbet... vilket visar sig varje år vara en riktigt dålig ide... jaa alltså att fara på julklappsinköp efter jobbet och mörkrets inbrott. Det verkar alltid som om kropp och knopp tar kvällen redan när man kör ut från parkeringen på jobbet.... det är samma varje år...vi sparar det så sent så vi är tvugna att fara kvällstid för att fara tillsammans, sen är vi båda jättetrött redan innan vi kommer till stan. Hjärnan fungerar inte för att tänka ut bra julklappar så till sist blir det "grej-plockning" dvs man tar något från en hylla bara för att få åka hem så fort som möjligt.
OCH så  har man EXACT 32 minuter på sig innan min kära man blir lite knärro.... 40 minuter på sig innan har blir riktigt knärro.... och hungrig... sen får du skippa julklapparna för att istället söka efter "mat-första hjälpen"
 Även det facto spelar in att min man är totalt ointresserad av julklappsinköp... sorgligt men sant. Han önskar sig en julklappsfri jul... Man skulle slippa stressa ut i folkvimlet bara för att man måste ha nåt NU.. spendera pengar... mycket pengar på sånt som egentligen ingen behöver...då man egentligen skulle behöva varje cent själv... och på sätt och vis håller jag med honom. Det går pengar... mycket pengar... på julklappar. Allt är så fruktansvärt dyrt... Man får ju helst inget lego för under 30 lappen... de som verkligen hade varit en utmaning för Emma så som tecniclego fär man inte för under 70 lappen.
Då står man inför en discusion om man ska ta EN dyr julklapp som hon har att göra flera dagar... eller ska man ta flera små saker... som egentligen är onödigt krimskrams. Dilemma...
Och att sen börja jaga en massa småsaker då man egentligen bara vill hem och dricka en stoor kopp kaffe framför öppna spisen är självbehärskning big time. fast jag håller med min man lite så är jag ju ändå barnsligt förtjust i julklappar, att få se ett paket under julgranen som står mitt namn på är barnsligt spännande.
 Jag älskar att någon bemödat sig att tänka ut nåt åt Annika... nåt åt bara MIG.

Till Hushållsgrejs... säger jag "Tack...åh va roligt " men gläder mig faktist inte lika mycket som nåt jag får som bara är MITT!

 Så slutresultatet är hos Johnsons att JAG tänker ut vad vi ska köpa... JAG inhandlar det samma.... och JAG skriver upp på en liten lapp vad JAG vill ha och så får jag det.... inget utrymme för överraskningar. Han behöver inte tänka själv...

 Och då kan man ju fråga sig varför jag skriver upp det jag vill ha... varför jag inte bara låter det vara... Jo det ska jag säga er.... då får jag garanterat hushållsgrejer... och DET är det mest oglädjande jag kan tänka mig på jul.
Jag hade gärna haft en man som inhandlat smycken.... men det säger han alltid... " men du har ju så många halsband redan"..... så att så att...

Nåja... det om det. Slutsaldot idag blev att vi har nästan färdigt... och den som får "äran".... som vanligt att springa ihop det sista äääär: Annika... surprice...

 Julpyntet har kommit på plats och julgranen hittades igår söndag. ...
Väl i skogen tog vi hem en åt mamma och pappa också som måste ha haft tillfällig sinnesförvirring och hotat med att ha plastgran iår.... Jag säger bara "Herre min tiiid"... kommer inte på frågan... never! Jag sa klart och tydligt åt pappa i telefonen att jag kommer dit med en gran... och att en plastgran är "huvudlös ide".

Mina stick projekt är avslutade och jag hann.... i år också... tack min skapare och Gud. Nu börjar det vara lite allmän städning i slutet av veckan så får julefriden sänka sig här. ... Bara den sista slutspurten nu då...

 Jag undrar om man kan säga upp sig som familjens planerare och ställare...Jag hörde om en som gjorde det... Män har liksom en förmåga att bara surfa på vågorna i julstressen... det vill jag också göra nån gång... de verkar komma så lindrigt undan... men mycket ljud kring dem när de MÅSTE anstränga sig. Idag köpte vi 4 julklappar... jätte tungt.... men då har jag inte ens nämnt de 7 jag köpt innan.... Jisses!
Nåjaa... thats life.... imorgon är en ny dag med nya möjligheter... och snart är julen över... man borde minnas att njuta också.

1 kommentar:

  1. Nu Annika...NU....du skriver en lapp och får det du vill ha...och nu har du erkänt det...i print...det där ska disskuteras :P

    SvaraRadera