Summa sidvisningar

måndag 9 juli 2012

Flodhästen i vattnet



Uppdatering från sommarön.... vi är hemma några dagar för att proviantera och betala räkningar och annat som är måste i det vardagliga livet. Sen behöver jag också hem ibland för att tanka lite tålamod.... varför... låter jag vara osagt.....

Vi har tillbringat en vecka ute på ön och vi har fått ha härligt väder med sol och värme. Och om ni undrar om jag kom mig ur båten kan jag ju säga att det gick rätt bra ändå. Johan "lastade" mig och ett lass brädor från lastbryggan... lättare att sätta sig på kanten där och rutcha ner i båten. Väl framme vid ön kröp jag så där "kvinnligt och smidigt" ur båten..... NOT! Såg säkert lite roligt ut men vadåå... hur många såg mig där ändå... ??Bildbevis finns ej.. tack och lov..
 Ur kom jag och veckan har gått rätt bra där ändå.

 Lite frustrerande har det varit att inte kunna vara igång som jag brukar. .... har inte kunnat alls vara med och bygga... gå därute på stenarna har jag heller inte kunnat.. *suck* men jag har kunnat sitta och sticka och läsa så det har förgyllt mina dagar.
 Jag tog tag i en utmaning jag och min vän hade ställt upp för oss själva under vår resa till garnbutiken i Kauhajoki. : Uppdrag " Köp ett garn som är såå INTE du"...sen gör något fint av det". Grönt och brått flammigt garn är såå inte jag. Men  jag tänkte som så att jag kombinerar det garnet med vitt för att få lite kontraster till det flammiga och "tadaa"...


jag stickade en tröja av bara farten denna vecka. Blev en tröja till min gudson storlek 6-9 mån, mönstret från garnstudios babysidor. Har beställt garn idag till en likadan tröja men i vitt och rött, till min efterlängtade systerdotter som min syster med familj hämtar från Thailand denna vecka. Vill så gärna sticka nåt till henne också.. så jag kan visa bild då den blir klar. . Rätt bra blev den här tröjan tycker jag faktist själv när jag fick den klar.
Läser en toppen rolig bok just nu som jag lånat av en god vän: Svinhugg av Marianne Cedervall. Den är tokbra! Har just läst ut den första... del 2 väntar på mig och den tredje beställde jag idag från adlibris. Rekommenderas om någon vill ha lite lätt sommarläsning. Stugan då... jaa det förlöper helt enligt planerna. Vi stolpade upp vindens lågsidor och högsidor.



Har satt upp takbalken... fast den proceduren vågade jag inte titta på.. jag var liksom fullt upptagen med att ha hjärtat i näven om man säger så. Det säger sig självt... något stort och tungt ska upp på en höjd där man måste balansera för att komma upp till önskad höjd.. och sen få något gjort som att spika och sånt. Hade jag varit däruppe hade jag bergis glömt bort att spika alldeles eftersom jag varit upptagen med att hålla i mig. Men jag har som tur är inte lika rädd man så det gick bra fast jag hade räknat med några brutna ben eller armar. Efter balken skulle takstolarna upp
 

och sen var det bara till att klä in taket och lågsidorna av vinden med vindpapper som stiftades fast. Sist kom "aluskate" på plats. En sorts plast som är tät som ska vara under plåten och för vår del fungerar som tak tills vi får ut plåt till stugan. Så nu börjar man se mera proportioner inne i stugan. Vi höll en liten "taklagsfest" inne i stugan den kvällen. Den "riktiga" festen tar vi senare.



Sen så var det ju det förargliga simmandet som retade mig hela veckan. Emma simmade så det stod härliga till men jag vågade inte riktigt med min skena på foten. Jag har fått börja gå utan kryckor vad smärtan tillåter men skenan måste vara på för att ledbandet ska växa ihop rätt längd så att säga.
Fredag måste jag erkänna att jag...*schysch** viskar*---- simmade ...litegrann... men om min läkare frågar mig så blånekar jag. Nåjaa..simmade och simmade... mest låg i vattnet.. foten tyckte inte om sparkande simtag så jag låg ju mest där ... som flodhästar brukar göra ni vet.. bara ligger där och blåser ut luft genom näsan. Detta gjorde mig till lovligt byte av de nyss komna bromsarna som gillade att jag inte kunde röra mig så fort och inte skvätta så mycket vatten. De andra var märkligt nog mycket mera skonade... märkligt!

 Imorgon fortsätter byggandet trots att de lovat regn... men lite regn skrämmer inte oss.. nej nej... jag har ju min bok och mina garnprojekt. Vi har fått ut fönsterkarmarna till våra T-fönster så snart sätter vi in dem. Ska bli roligt att se.
Tänkte jag skulle här på bloggen uttrycka min vecka i "veckans ord"... och denna veckans livsdomsord jag lärt mig är : "Lagom är bäst.... och för mycket och för lite skämer allt".. Såååå sant så sant! ...i flera avseenden.... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar