Summa sidvisningar

onsdag 25 juli 2012

Hem ljuva hem!



Tänk... Jag fick vara till Nabben! Och jag är såå glad.  Eftersom vi bygger denna sommar har vi varken haft tid eller pengar att göra någon längre resa eller utflykt. Johan sa jag fick välja ett ställe söder om Kokkola och norr om Vasa så kommer han med.... Och ett förslag hade jag... Nabben i Maxmo. Hade hört av en granne att han varit dit och ätit världens godaste laxsoppa på just Nabben och att ska man ha bra mat och utsikt så skulle man fara till Nabben. Så sagt och gjort... Nabben blev det. Vi var allt som allt 1 / 3 som ville dit men när vi väl var där var de rätt nöjda.... Maten var supergod och jag fick min utflykt med lite nya vyer. Nåjaa... nya och nya... vi tog vägen genom Österö... och precis den vägen jag cyklade när jag var med i Botnialoppet.  Känns länge sedan. Det var roligt. Kanske någon gång sen.... när jag har cykel och fot i skick.

Vi kom upp från skären måndag och jag bara kände att jag måste upp... annars börjar jag simma... Jag älskar min ö... men efter tre intensiva veckor med byggande och dåligt väder tycker man sig ha sett varenda sten och hört på repriserna av dagens sommarpratare på radio många gånger. Att man sen lever väääligt tätt inpå varandra på ön hjälper inte till precis...

Men vi har kommit så långt så det har gått mycket bättre än vi först trott var möjligt. Vi har huset tätt.... och golvet in och lackat. Johan har jobbat upp hela sin semester fast jag försökt lugna ner honom lite.... visade sig vara lättare att stanna tåget i farten ... men men...jag är såå stolt över honom. Huset känns varmt och välkomnande redan... precis som om de gamla generationerna välkomnar oss. Vi ska inreda i gammal stil för att göra huset rätt. Inget modernt ska sticka i ögonen. Det kommer att bli såå bra.

Den här tavlan jag köpte måste jag bara hänga upp där på väggen... och där stannar den.

Emma hjälper med golvläggningen
Blev såå kär i dessa gångjärn som jag köpte på Gammaldagstorget i Jeppis... från Lundagård... inte sista uppköpet därifrån inte... I will be back!
Så här ser villan ut i detta nu... vi håller på att klä in den i vindskivor och det börjar se mer och mer ut som ett hus.. Tycker ni inte det?
En lite tråkig dag gjorde Emma och hennes Farfar en fågelholk åt en Skrake... vi har haft flera par i år som häckat vid stranden och då vi hittade måtten på en skrakeholk i en fågelbok skulle vi ju pröva på... bräder hade vi ju... Emma och jag har kallat en Skrake för Gertrud... så därför byggde vi en holk åt... just Gertrud... Därav texten på holken " Gertruds Hem"....


Jaa.... mitt ordspråk för denna vecka är.... : Hem ljuva hem.... Passande va?? 

1 kommentar:

  1. Wow, seriöst, det går ju supersnabbt tycker jag. När bygget är över måste jag nog slänga in några lugnande, vänta på en stilla dag utan vind och sätta mig i båten :P

    Och skylten, perfekt, och gångjärnen...känns som om allt är planerat i ditt huvud redan :D

    SvaraRadera