Summa sidvisningar

måndag 30 april 2012

Man ska väl börja med att säga Glada Vappen..... men den fattar inte jag riktigt. Alla högtider där man önskar någon Glad någonting... Glad Påsk.... Glada Vappen?? Varför ska man vara gladare då än annars... Ha en bra Valborgsmässoafton tycker jag låter lite bättre faktist.... Tänkte berätta att jag tillbringat helgen med min man på tumis i Helsingfors på teaterresa. Vi hade biljetter till Svenska Teaterns Kristina från Duvemåla. Vi åkte iväg redan på fredagkväll med flyg från Vasa till Helsingfors. I kontrollen på Vasa flygstation var de ganska petiga för min väska tog de upp och inspekterade när de sett " vätska" i genomlysningen... och då tänkte jag åh nej... nu blev jag fast med min bomb... NOT! Jag fick vänligen ta upp och visa min suuper duuper rörelsekänsliga, högexplosiva lilla flaska med faaarligt nässpray. Jag hade inte nämnda flaska i en liten förslutbar påse som vakten påminnde mig trött. Jag ombedes vänligen förvara denna faaarlliga flaska i påse även på hemvägen också tillade han bestämt. "Ajaj Kapten" tänkte jag då.... Vi tog taxi direkt till hotellet... hur behändigt som helst... Så nu har vi bestämt att vi ska bara i fortsättningen åka flyg, snabbt och effektivt.... ta taxi och betala bort bara ;) ... Man måste ju leva upp till sin nya roll som lite "märkvärdig".... "alla andra" åker ju långsammare och billigt.... ;) skämt åsido. Men lite overkligt var det faktist att komma till Hesa på en timme... man var inte styv i kroppen och hade inte känslan av att baken ännu sov när man kom fram. Vi hade suuper hotell med kuddar som jag hade stulit om jag hade haft plats i väskan... Vi hann med lite shopping, kvällsvandring i centrum.... restaurangbesök, sovmorgon utan ungar och hundar, välbehövlig resa. På en av vandringarna i staden kom vi in på de mera "exlusiva" affärsgatorna... där samlades namn som Marimekko, Iittala, Louis Vuitton... etc etc.... Och jag kände mig som en potatissäck de i misstag råkat sätta tillsammans med morötterna i affären, jag passade lika bra in där med mina jeans, låga promenadskor och okammat hår.... som en snögubbe i juni.... Alla som gick där gick med sina kassar på det karekteriserande sättet lätt i höger armveck, med handel lätt lyft... Kappa... svart eller beige... med bälte... helst,klack på skorna, har förstört ett lager ozonskikt bara med dagens hårfrisyr, de luktar parfym en kilometer innan de dyker upp med sin lekamen. Handväskan ska vara MÄRKES- väska.. läder med exklusivt spänne. Märkes solglasögon fast det är mulet och kväll. Så alltså... jag kunde lika bra flytta dit, det var precis "my kind of people". Johan tyckte ett tag att jag borde stänga munnen för det drar, och att om jag tittar runt mig och svänger på huvudet lite till så lossnar det från halsen. Jag vet inte om han tyckte det var rätt tydligt att se att vi var från landet? Vi shoppade lite från Stockmans också för att införskaffa oss Stockman kassar... sen satte vi även annat i dem för att det skulle se ut som om vi handlat allt där... Jag försökte träna på min "fisförnäma" lock... med näsan litet i vädret också men fallrisken blev för stor, så det slutade jag upp med sedan jag närpå missade att jag kommit till en rulltrappa. Lördagkväll var vi på teaterföreställningen Kristina från Duvemåla och den var hur bra som helst. Mäktig musik, jätte gripande handling, och suuper skådespelare. Innalles en upplevelse som rekommenderas. Jag har sett Sveriges version för många år sedan och personligen tyckte jag kanske aaaningens bättre om den versionen men betygsättningen 9/10 helt klart. Johan som inte är någon fan av musikaler tyckte att det borde gå att prata det samma utan att behöva brista ut i sång när man ska säga nåt... hmmm.... No Comments... Vi tog flyget hem sedan söndag kväll.. och jag bara älskar sitta på flygplatser, efter att jag hittat min gate så sätter jag mig där och bara tittar på folk och lyssnar på utropen i högtalarna, man ser folk där som man inte sett förr och heller inte kommer att se ever again. " Jag tycker det är intressant att lyssna till de här meddelanden som utropar namn på de som kommer att missa sina flyg om de inte genast sätter benen på ryggen. " This is the final call för flight A493879 ti Beijing...passenger Plingplong, please proceed to gate nr 47a. The gate will be closed in 2 minutes. Jag brukar sitta och tänka på om Plingplong sedan hann eller om hon inte hann.... hmmm... och varför hon inte var där, eller var hon på väg springandes men inte hann, tänk att hon var en dörr ifrån Beijing. Jag brukar stå länge framför tavlorna med alla avgående flyg och fantisera om att man kunde ju åka dit istället. Gaten bredvid oss skulle till Madrid.... Hmmm.... mycket möjligt det också.Det faschinerar mig en aning hur lätt man åker iväg ut i världen. Kunde tänka mig en flyginterrail någongång... bara stiga av någonstans, se sig omkring lite och när man tröttnar, blunda framför den nyss nämnda tavlan och peka på måfå... och sen faktist åka dit också... vore otur om där stod Rovaniemi då... Nu har vi firar lite vappen ikväll med dotterns gåva från Helsingfors i skepnad av techniclego... och ätit gott... munk och mjöd till kaffet. Morgondagen går för min del i arbetetstecken men övriga familjen ska försöka sig på ett besök ut till sommarön. Så... Ha en bra vappen allihopa!.

2 kommentarer:

  1. Men du, vi måste fara å shoppa någon gång så ska jag lära dig allt det där med att vara fisförnäm så kommer du känna dig alldelse hemma inne på Louis Vuitton nästa gång :D

    SvaraRadera
  2. Jag har ju varit med om det där "PlingPlong proceed to gate blaha blaha" förutom att de då i mitt fall faktiskt sa Mrs and Mr och mitt och makens namn högt och tydligt i flygterminalen i Riga.

    Jag kan ju meddela att vi hann med vårt flyg till Tammerfors och att orsaken var att vårt flyg från Istanbul var 1½ timme försenat till Riga för att vi aldrig tänkte slippa upp i luften i Istanbul.

    Det var nu en upplevelse det också, jag hade gärna klarat mig utan den. Men det känns skönt att veta att det kanske satt någon där då som liksom du funderade om vi hann eller inte. Det värmer hjärtat.

    SvaraRadera