Summa sidvisningar

tisdag 4 oktober 2011

Till Axel




Saknar dig Axel så den här är till dig från mig...."Give me five..."


Efter mina vaknätter var jag då ledig nån dag och det ska bli skönt. Min dotter har tjatat på mig att hon vill att jag skulle komma till skolan och hälsa på någon modersmål och matematik lektion... det hade andra föräldrar också minsan gjort så nu när jag var ledig tänkte jag att jag skulle passa på. Hon går i världens mysigaste skola. Ingen tyckte det var konstigt att jag var där.... tog mig i hand och tog så bra hand om mig att det är helt underbart. På rasten sa läraren att du kan ju fara upp i lärarrummet och ta dig en kaffe kopp.... Lärarna är såå vanliga och så underbara med våra barn. Det var roligt att se hur de jobbar på timmen och hur min dotter klarar uppgifterna. Det går bra.... hon "snajar" fort sina uppgifter och koncentrerar sig gör hon även rätt bra. Är stolt över min tjej!.

Rasterna försöker jag undvika... huvadådi... det springs ocvh jagas och tippas och jag vet inte vad. Blir svettig bara av att se på... och värst är det när de ska promt ha mig med i leken... fyjadådi... En läskig grej som hände var att mitt under lektioonen i modersmål knackade det på dörren och en annan lärare bad Emmas lärare komma och hjälpa henne ett ögonblick "det har krisat till sig" sa hon... Då vänder Emmas lärare sig till mig och säger: "Kan kanske Emmas Mamma komma hit fram och ha högläsningen ur pippiboken så länge jag är borta nån minut"... SHIT! Så då står jag plötsligt där...framför klassen med förväntansfulla ögon... och Emmas ögon sa "det här kan gå just hur som helst"..... Min uppgift vaqr kanske inte så svår... högläsning ur en bok.. men jag hann tänka ..."Vad gör jag om de börjar prata och göra nåt helt annat...kan jag säga till då eller... Hjääälp..." Nåja det gick bra och hon var inte borta länge men för ett ögonblick när jag stod där kom en uppenbarelse till mig... Du ska ALDRIG bli lärare... :)

Ikväll har jag spenderat min tid i Herlers Bokhandel med vår bokcirkel... och det är hur roligt som helst. Vi hade alla läst samma bok men vi hade alla olika uppfattninger om boken, och personerna i den. Lite tyst i början men vi fick upp en ordentlig discussion innan kvällen var till ända. Vi har läst Lena Einhorns "Siri" och ska nu fortsätta men Jonathan Franzens "Frihet"... en tegelsten på 650 sidor... jisses... Hur jag ska hinna läsa den på en månad är mig ett mysterium.... borde skaffa hushållerska så dååå...kanske dåå?! Jag har alltid läst mycket men i detta skede av livet kommer jobb, läxläsning, matlagning, diskning, familj och skötsel av hus och hem emellan. Och de korta stunderna på kvällen som är bara min orkar jag hålla upp ögonen max ett kapitel. Nåja.. mitt mål är 300 sidor..... då är jag halvvägs och kan ögna igenom slutet sen så blir det nog bra.

Nu till min sticksöm och lugn och ro....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar