Summa sidvisningar

lördag 24 september 2011

Förnedringens dag

Har min efterlängtade lediga helg.... en Guda gåva.... Jag och Emma tänkte ha en tjej dag och besöka Kokola för lite shopping. Dagen var lyckad, vi fick mycket gjort, inhandlade sånt som verkligen behövdes... men dagen grusades i en av de större varuhusen i stan. Tänkte inte nämna det berörda affärskomplexet vid namn... det vore inte shysst mot Prisma i Kockola att hänga ut dem så, så det tänker jag inte göra. Hade handlat ett par skor åt Emma , två lite mjölk och ett paket skinkpålägg, vi vandrar till kassan... allt bra så långt. Kassa tanten drar igenom varorna och jag ska betala..med kort som vanligt. .... Till min förvåning läser jag "Maksu keskeytti... kortti hälytti....Jag kunde inte betala mina varor... jag VET att jag har pengar på kontot.. sääkert. Då plötsligt förändrades kassatantens min... hon fick den där blicken "jassåå... du är pank och kan inte betala dina varor...." Jag försäkrade henne att jag har pengar på kontot och att jag inte förstår varför det inte går....Vi provar igen...samma sak.... det går inte! Sen hör jag en ljudlig och demonstrativ suck av en "kärring" bakom mig...(förlåt.. brukar inte använda det ordet... ) men sucken sa ungefär..."Om du nu inte kan betala dina varor med pengar du inte har så stig till sidan då så vi som har pengar får betala". Jag gav henne den svartaste blicken jag kunde får att visa att jag HÖRDE sucken. Det var ju inte MITT fel! Kassa tanten förklarade bestämt att jag måsta hämta ut pengar och komma och betala mina varor.. jahaa.... ok! Jag samlade ihop mina varor och satte dem i påse och i vagnen..så att de skulle lämna plats för andra så länge jag hämtade ut pengar... då rusar kassa tanten till mig och tar bestämt vagen ifrån mig och säger att jag ska lämna varorna här tills jag har pengarna..hon trodde säkert att jag packade ihop för att smita med varorna... . ALLA i kön tittade på mig... Det var såå pinsamt... Hur hade hon tänkt att jag ... mamma med ett barn först skulle handla ...försöka handla med ett kort jag vet inte finns pengar på... sen snabbt samla ihop mina varor och rusa ut...in i bilen och hem med mitt stöldgods... Jag hade nästan lust att lämna mina varor och åka hem... jag var såå förnedrad ...men Emmas skor fanns i påsen och det hadfe tagit oss hela dagen att hitta dem..... jag måste ha dem. Det hade räkt med att vänligt säga var jag kunde placera min kärra så länge jag hämtade ut pengar... men nej!Jag tog ut pengar ..utan problem... gick till kassan och lade fram pengarna... Då var kassa tantens min på en gång så där klistrigt vänlig plötslig.... "Jaaa hade du några problem att få ut pengarna... jag sa sammanbitet att det hade jag inte.. får jag betala nu... men jag hade velat säga..."Det ska du skiita i".... Jag kände mig som värsta tjuven där och jag sa till Emma när vi åkte hem att Dit far jag ALDRG mera i hela mitt liv... om det så skulle vara den sista affären i hela världen... då får jag väl ordna så vi skulle vara självförsörjande på nåt sätt.... För dit in far jag aldrig mer! Jag tyckte t.o..m. mjölken jag hade däriffrån smakade förnedring..så den får nån annan dricka upp... det finns ny här i stan.
Nu kryper den här tjuven till sängs.... måste lugna ner mig nu... godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar