Summa sidvisningar

onsdag 5 mars 2014

Garn håller mig mentalt frisk.....

Jag har sagt det många gånger men jag säger det igen..... Om jag inte hade möjligheten att handarbeta... skapa med garn stickor och med mina händer vackra saker hade jag inte samma livskvalitet som jag har idag. Jag hålls mentalt frisk när jag får skapa. Och ju mer jag stickar... desto svårare mönster vill jag ha. Jag bläddrar fort om basmönstren och dyker på de lite svårare.. bara för att utmana mig själv om jag klarar av det...om jag får det så fint som på bilden. Stickor börjar jag köpa de mera dyrare sorten... och det är sant som de säger: Betala mer och få kvalitet.. det gäller även på stickor. Liite fin i kanten har jag då ändå blivit. ... Fast jag har smutsiga skor. Roligast är att få beställningar. .. Det också för att man får ett erkännande om nån vill ha nåt så är det inte såå alldeles fult det man stickar.
Tänkte jag skulle visa mitt beställningsarbete som ÄNTLIGEN är färdig... Den har tagit mycket tid och pillande men nu äntligen är den klar... trådar fästade och knappar isydda.


BabyÅkpåse åt lilla Carin. Beställningsjobb. Ett sammelsurium av färger huller om buller och färgkombinationer som var helt crazy vid första anblicken.... vit möter röd som möter senapsgul... som sen helt otippat möter BLÅTT??!  Jag dubbelkollade mönstret flera gånger och tänkte att det här blir helt konstigt men slutresultatet måste jag i ärlighetens namn säga var fint.... finare än jag trodde.Den blev lite retrostil helt enligt önskat av Carins mamma.   Den är stickad i Drops Karisma bredden som 3 månader men jag förlängde längden en aning så man kan använda den längre. De röda prickarna skulle man sticka in även på huvan men det valde jag att vara utan. Blev inte nöjd med bålen där det röda garnet syns igenom. Därför är huvan helt vit.

De blåa "bollarna är "bubblor".... som jag klurade länge på hur jag skulle göra. Jag rådfrågade mina stickade vänner och slutresultatet blev helt ok. Det syns kanske inte men de blåa bollarna står upp en aning som bubblor. Knapparna kunde man ha satt enfärgade men jag hittade knappar i exakt samma färgtoner och valde blanda dem..... Carins mamma får byta dem om hon tycker de är för röriga.


Dessa gjorde jag som gåva åt en vän. Stickade i  mitt favvogarn Fabel. Mönster från Drops Garnstudio . 



Även dessa ett beställningsjobb.. Byxor stickade i babyMerino ull storlek 0-3 månader med stickad förlängning på bakstycket.

Dessa masstillverkade jag till julklappar... Dessa bara ett urvalsplock... De vita gjorda i Huopanen dubbelt garn och grova stickor.... De gråa blandade jag Novitas Teddygarn och 7 bröder i samma ton.... Gick suuper fort att sticka.
Dessa gjorde jag i Marks och Kattens Samoa Palett... det var färdig randat garn så knepigast var det att få dem att randa sig på "rätta" stället.... Blev en julklapp till vårt stödbarn.
Dessa är fotade efter att blivit använda några gånger... därav den lite "nötta" looken.... Ett par sockor åt Emma. Gjorde dem enfärgade men mönstrade till dem en aning då jag körde lite aviga maskor på några varv så det bildade ett randmönster. Karisma..... just löööv it!
Det här är det nyaste projektet... eller jaa... nåt av det nyaste.... har många projekt men  det här tänkte jag faktist göra till mig själv för en gångs skull. En Pippi-tröja i Drops Paris bomullsgarn. Stickor nr 5 så aningens för grova stickor för mig men det går aningens fortare faktist. Tänkte randa med grön och lila och frångå det klassiska blå och röda. Blir en "skäri-tröja" åt mig själv till sommaren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar