Summa sidvisningar

söndag 3 februari 2013

Elev analys

Jag är ju nu officiellt skolelev... Jisses vad konstigt det känns. Jag påbörjade min spec i torsdags i Vasa. Jag kommer ett år framöver gå en spec i Smärt och Palliativ vård på 30 sp. Läser den mest å distans med endast 2 närstudiedagar i månaden, resten eget arbete... och ibland kan jag ju verkligen fråga mig själv hur i Herrans namn jag utsätter mig för det här igen... som jag lovade mig själv att ALDRIG någonsin göra efter att jag fått klart mitt slutarbete för 11 år sedan.  Men här sitter jag då igen.... med pappersblock och penna framme på bordet...
Världens flashback fick man när man igen gick i de samma korridorerna som när man studerade sist.  Men skillnaden är att nu har man 10 års erfarenhet, mycket mera självförtroende och kanske mer vilja att verkligen lära sig för sin egen skull och inte för examensskull.

Vi är en grupp på ca 15, i olika åldrar... 4 st tror jag är något kring min egen ålder.. känner igen några från sjukis tiden faktist.  Andra är äldre än mig, och jobbat 25-30 år på samma eller olika ställen. Riktigt rolig grupp faktist. Jag är ensam från "norr" om man säger så...
När man kommer in i en grupp så där... med människor som man inte sett förr... och som man kommer att behöva samarbeta med en tid framöver är det roligt att sitta och iakta människorna och gruppbildningen.


Jag urskiljde några urtyper bland oss i gruppen:

1. Vi har gruppen från samma ställe.... Det är en grupp människor som är arbetskamrater.. jobbar på samma ställe.... har gjort så åratals. Det är vad jag kallar en sluten grupp... de sitter tillsammans.. de sätter sig inte i bänkraden där inte alla av dem ryms utan väljer ofta hela sista bänkraden så att alla av dem ryms. De kan heja på andra men sitter också gärna tillsammans på kaffe för att få prata sitt eget. Om nu någon utomstående sätter sig i misstag brevid... behöver de inte tro att de får så mycket ordtur. De har en given indelning i gruppindelning om sådan förekommer på en lektion. Ta ut en av dem ur gruppen och denne någon ser mycket vilsen ut. De säger inte hej åt någonannan vid skoldagensslut och åker ofta hem i en gemnesam bil som de samåker.

2. Vi har de ensamma.. Som har anmält intresse för kursen helt av eget intresse och som kommer ensam till gruppen. Denna sitter oftast ensam.. väljer också helst ett bord  som står lite på sidan... aldrig  strax intill någon annan, utan med ett bord emellan. De här klarar sig själv, ler och antecknar flitigt... för att ha något att göra- och för att se upptagen ut. De känner sig tryggare på lektionstid än på rasterna då man måste hitta någon att umgås med och dricka sin kaffe kopp med i 15 min innan de får återvända till sitt bord och tryggheten. De upplever grupparbeten som värst eftersom de inte har någon given "kamrat" att vara grupp med. Finns det flera i samma grupp umgås de ofta i brist på andra och det är en väldigt tyst grupp.

3. Vi har den gratglada. En rolig person som oftast fyller hela rummet med sitt prat. En väldig trygghet för nr 2 som kan luta sig uppefter nr 3 när det är grupparbeten. Den här personen är engagerad, pratsam, är den första som räcker upp handen när läraren frågar om vi har frågor, det finns ingen hejd på frågor som bara väller ut ...om vilket ämne som helst. De får en salig blick i ögonen då läraren ger över ordet till klassen för tankar och funderingar kring ämnet, dåå tar de riktigt sats... drar in luft och ut kommer ord... och ord i en aldrig sinande ström..  Det blir aldrig pinsamt tyst en lektion när denne är närvarande.  De pratar lika ledigt med nr 1 som med nr 2...  En styrka i gruppen eftersom hon blir omtyckt av alla utom kanske 5:an... och får liksom osynligt tillträde till grupp 1 på kaffepausen ... får 2: orna att prata. 

4. Den Viktiga och "bättre" personen som helst umgås med 1 eller 3 : an och absolut inte med 2 : an.  I deras tycke är 2: an tråkig... oitressant för att de har inget att tillföra i ett samtal. Tystnad mer än 5 minuter tråkar ut denna 4: a och denne vänder sig utan att skämmas, byter bord och flyttar sig mitt under maten till ett annat bord .. inte för att vidga vyerna och lära känna alla ... utan för att hon i misstag och ovetandes hamnat vid samma bord som alla 2 :or.... vilket är i dennes tycke  DÖTRÅKIGT.  Vill ofta i gruppsammanhang sälla sig till grupp 1:or... för en sluten grupp är lite spännande. 

5 Den engagerade... och helt uppslukad av ämnet... sin penna och sitt papper... äter ofta lunch någonannastans... på stan kanske för att återvända först vid nästa lektions början. De är totalt ointresserad av att komma in i gruppen, De är där för att lära ... inte umgås och bilda några somhelst  vänner. de sitter ofta på kaffe och bildar grupparbete med 2: orna... de är tystast och hon får egentligen köra solo...  Hon säger ett snabbt hej vid dagens slut men  försvinner lika fort ut genom dörren, stannar inte och kallpratar.

Vi har av alla sorter i min grupp och den som undrar känner jag mig faktist som en 2: a...  Men ämnet i sig är riktigt intressant och lärorikt... ska bli en utmaning. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar