Summa sidvisningar

torsdag 25 december 2014

Giv mig ej glans, ej guld ej prakt i signad juletid....

Så var då äntligen julen här....och jag får nypa mig i armen allt emellanåt för att faktist kontrollera om det är på riktigt på sant att jag får vara ledig..... hemma med familjen... utan dåligt samvete.... HELA helgen. Jag är såå inte bortskämd med det. Senaste gång var för tio år sdan då Emma var baby och jag var mammaledig.

Tiden nu innan har varit minst sagt stressande.... på jobbet har jag åkt runt som bara sjutton för att få alla dosetter delade innan jul, se till så att alla har sårvårdsmaterial för hela helgen, hämta ut mediciner på apoteket, ge alla injektioner innan jul ..  Jag har haft fulla dagar kan man ju säga och en massa saker i huvudet.... som jag bara inte får glömma.... mail jag måste skicka och samtal jag måste ringa. 

Hemma har jag försökt hinna med ett tag med julstressen och städandet och sånt... men jag fick förklara det slaget förlorat redan före lucia... jag kommer aldrig hinna. Ekvationen går inte ihop att jobba övertid och på riktigt mena få alla skåp och tvättrum städade. Det som stressat mest var julklapparna och julkorten... och hur märkligt det än är så är nog allt färdigt då julaftonsmorgonen kommer. Lite sent började jag med en del och vissa saker lämnade jag helt bort... Julen fick komma ändå... och så blev det. Och tänk... de ställde inte in julen i år heller fast jag inte hann tillverka så många egna julklappar iår....  Jag stickade några julsockor faktist åt Johan och Emma... och jaa... en julkudde åt mamma. ...sen fick det räcka.


Julen handlar inte om det egentligen.... Det handlar om att vara tillsammans och vet ni ju äldre jag blir är det de enkla sakerna som fyller mest glädje... Inga extra "blink-blink" ute i trädgården som det gör ont i ögonen av att titta på... inga dyra julklappar... En enkel Hyacint, en vit julblomma jag fick av mamma.... en gran i huset, julmat, en ynnest att få ha våra föräldrar här på julafton...och glädjen i Emmas ögon.  DET gav mig större glädje nu än en massa saker.... Hua dådi... jag håller på att bli gammal.

Detta till trots får det inte missförstås att jag inte tyckte om julklapparna jag fick.... Alla jag fick var "uttänkta" och personliga och jag tillbringar juldagen med att plocka med dem lite nu och då.  Min syster var faktist lite finurlig i år... förra året gav jag henne garn.... eftersom min systers ögon alltid brukar lysa till lite extra då hon får garn tänkte jag att det vore bra julklapp.... Iår fick jag tillbaka garnet... just det garnet jag gav henne... men nu i form av en alldeles härlig och mjuk sjal som jag älskar..... hihi... man kan ju inte ta illa upp av det ens en gång... bara lee stort.

Vi firade en riktigt rolig julafton tillsammans igår.... med faklor ute...antalet många.( Har det efter min mamma som tycker att om man ändå bara får ha ETT ljus får det vara helt och hållet....)  julklappar, julmat alá Johan och svärmor... skratt kring bordet och Emmas leende.
Juldagen börjar varje år hos Johnsons med tidig julbastu... vi var i julbast redan efter 7...och en liten toktradition hos oss är att på juldagen hämta en björkvast ur frysen.... Vi fryser nämligen alltid ner en björkkvast som vi plockar varje år på midsommarafton innan vi far till villan... och har den sedan i bastun på juldagen. Härlig doft i julbastun... som ett tips.....
Idag sitter 2/3 i familjen Johnson böjda över tok-svårt tekniklego och bygger lastbil... och jag kan nog inte avgöra vem av dem som är mest engagerad... det verkar som om Johan ett slag trodde att det stod JOHAN  på paketet. :)

Jag bara går runt i mjukisbyxor och  njuter av att inte vara på väg någonstans... får sätta näsan i en av de böcker jag köpte på Stockmans... Akademen....  Jaa visst ja... det har jag inte berättat... Johan och jag var på Mamma Mia musikalen luciahelgen.. UNDERBAR föreställning... Gå och se den... men far inte dit som vi gjorde med en busslast från nån sjukdomsförening .... då man trodde att nu kan de inte bli långsammare.... så blev de mirakulöst långsammare... i kassan.. på toaletten... bara med att komma sig in i bussen. Johan fick behärska sig ibland för att inte börja skuffa på bakifrån i kön.... En tumis resa som vi behövde och fick fungera som en upplevelsejulklapp.... så fort vi slapp umgås med resten av "de långsammas förening". 

Nu tillbaka till min bok....  Just gotta looove Christmas......




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar